Definicja pojęcia:

wątroba

Wątroba - największy, wielofunkcyjny gruczoł kręgowców spełniający ważną rolę w układzie pokarmowym. Wątroba ludzka ma masę ok. 1.5 kg u mężczyzn i ok. 1.3 kg u kobiet. Składa się z dwóch dużych i dwóch mniejszych płatów, w których można wyodrębnić jeszcze mniejsze części, zwane segmentami wątroby. Wątroba składa się z wielkiej liczby małych zrazików o kształcie wielokątnych pryzmatów o średnicy 1-2 mm, ściśle do siebie przylegających, połączonych tkanką łączną. Z kolei każdy zrazik utworzony jest z ogromnej liczby komórek wątrobowych, ułożonych w tzw. beleczki. Wątroba otoczona jest błoną łącznotkankową, tzw. torebką wątroby. Wątroba pełni następujące funkcje: wydziela żółć, magazynuje glikogen, tłuszcze, białka i witaminy, bierze udział w przemianie materii (węglowodanów, białek i tłuszczów, np. wytwarza mocznik), pełni rolę obronną (oczyszcza krew z substancji szkodliwych), bierze udział w tworzeniu i niszczeniu krwinek czerwonych, wytwarza białka surowicy krwi, fibrynogen i protombinę.

w-01