Drapieżne (Carnivora)

Drapieżne (Carnivora) to rząd ssaków, do których zalicza się ok. 250 gatunków. Ssaki drapieżne to zwierzęta lądowe i wodne. Zamieszkują wszystkie kontynenty, dzięki dużej zdolności przystosowawczej. Rząd drapieżnych jest jednym z najbardziej zróżnicowanych rzędów jeśli chodzi o przystosowania ekologiczne.

Większość drapieżnych to gatunki zwierząt mięsożernych lub wszystkożernych. W obrębie tego rzędu są też zwierzęta roślinożerne (panda wielka). Mniejsze zwierzęta drapieżne odżywiają się zazwyczaj owadami, a żyjące w wodzie rybami, skorupiakami i mięczakami.

Charakterystyczną cechą ssaków drapieżnych jest ich uzębienie. Drapieżcy posiadają pokaźne kły, zredukowane siekacze, a zęby trzonowe mają guzki, które służą do rozdrabniania pokarmu. Drapieżniki mają bardzo dobrze rozwinięty zmysł węchu i słuchu, a czasem także wzrok. Niektóre zapadają w sen zimowy. Ssaki drapieżne są też zróżnicowane jeśli chodzi o rozmiar – do tego rzędu zaliczane są gatunki ważące od kilku (łasica) do kilkuset kilogramów (mors).

Systematyka zwierząt