KROKODYL BŁOTNY. Gad. Zwierzę - krokodyl błotny
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Gady Krokodyle Krokodylowate Crocodylus Krokodyl błotny

Krokodyl błotny (Crocodylus palustris)

Krokodyl błotny

Krokodyl błotny, to krokodyl średniej wielkości. Głowa jest płaska, krótka i szeroka. na jej szczycie znajdują się oczy, nozdrza oraz uszy. Pysk jest zaokrąglony na końcu. Tęczówka zielonkawa. Barwa ciała ciemnooliwkowa, szarawa lub brązowawa. Ciało jest krępe. Młode osobniki mają jaśniej ubarwione ciało, są jasnobrązowe oraz pokryte ciemnymi plamami na grzbiecie i ogonie. Kończyny są krótkie. Ogon jest długi, bocznie spłaszczony. Gatunkiem podobnym jest krokodyl nilowy (Crocodylus niloticus).

Występuje na Subkontynencie Indyjskim: w Indiach, Bangladeszu, Birmie, na Sri-lance oraz w Pakistanie. W Bangladeszu i Birmie prawdopodobnie wymarły.

Zamieszkuje zarówno rzeki, słodkowodne zbiorniki, jak i słonawe laguny. Spotykany jest często w sztucznych rowach melioracyjnych, zbiornikach zaporowych i wiejskich stawach. Preferuje wody płytkie stojące lub wolno płynące. Przy wysokich temperaturach zakopuje się w błocie. Zwierzę towarzyskie. Gatunek narażony na wyginięcie (kategoria VU na liście IUCN). Wpisany jest do konwencji CITES. Spadek jego liczebności związany był z nielegalnymi polowaniami dla jego skóry i mięsa oraz dla części ciała wykorzystywanych w medycynie ludowej. Obecnie wiele osobników ginie w sieciach rybackich. Zagraża mu również utrata i degradacja siedlisk. Rozmnażanie} Do rozrodu przystępuje raz w roku (w niewoli dwa razy w roku). Organizm jajorodny. Samica kopie gniazdo w ziemi, do którego później złoży jaja. Rozród odbywa się między lutym a kwietniem. Samica składa od 10 do 48 jaj. Inkubacja trwa 55-75 dni. Płeć determinowana jest przez temperaturę otoczenia. Młode po wylęgu mierzą ok 25 cm. Samica (czasem też samiec) pomaga młodym wydostać się z gniazda po ich wylęgu i przenosi je w pysku do wody. Młode pozostają na terytorium rodziców do roku. Samice osiąga dojrzałość płciową w szóstym roku życia, przy długości ciała na 1,7-2 m. Samce dojrzewają w dziesiątym roku życia, przy długości ciała 2,6 m. Żyje do 20-40 lat.

Żywi się kręgowcami (rybami, płazami, gadami, ptakami oraz ssakami) oraz bezkręgowcami (skorupiakami oraz owadami). Młode osobniki żywią się w głównej mierzę bezkręgowcami oraz małymi rybami.

4.8/5 - (11 votes)