Krokodyle (Crocodilia)

Do rzędu krokodyli (Crocodilia) zalicza się obecnie 23 gatunki. Zamieszkują one podmokle tereny Ameryki Północnej i Południowej, Afryki, Azji i Australii. Spotykane są głównie w wodzie słodkiej, ale są również gatunki żyjące w wodach słonych.

Budowa ich ciała wykazuje cechy właściwe dla budowy ptaków oraz ssaków. Prowadzą półwodnych tryb życia, a jaja składają na lądzie. W wodzie są bardzo szybkie i zwinne, natomiast na lądzie poruszają się niezgrabnie. Krokodyle żywią się rybami, ptakami i ssakami. Większe gatunki polują na duże ssaki, znane są też ataki na ludzi.

Pod wodą krokodyle mogą przebywać nawet 3 godziny (potrafią spowolnić procesy życiowe). Ciekawostką jest fakt, że płeć młodych krokodyli zależy od temperatury w jakiej rozwijały się jaja. Najmniejszymi przedstawicielami krokodyli są kajmany z rodzaju Paleosuchus oraz aligator chiński (długość ciała nie przekracza 150 cm). Największym krokodylem jest krokodyl różańcowy, którego długość ciała dochodzi do 9 m, a waga do 1 tony. Wiele gatunków krokodyli jest zagrożonych wyginięciem.

Systematyka zwierząt »