Łoś (Alces alces)

Nazywany/a też: łoś euroazjatycki

Źródło: Corel Stock Photo
Wysokość łosia w kłębie dochodzi do 2,5 m, długość ciała – 2,5 -3,0 m, ogon jest bardzo krótki - ok.10cm, waga dochodzi nawet do 800 kg. Samiec ma potężne, łopatowate poroże, którego rozpiętość sięga 160 cm, samica (zwana klępą lub łoszą) jest pozbawiona poroża. Łoś ma budowę potężną i masywną. Pod brodą widoczny jest spory, zwisający fałd skórny. Sierść ma odcień od złocistobrązowego i szarawego do ciemnobrunatnego, niemal czarnego. Nogi są białawe, zaopatrzone w szerokie, rozsuwalne racice. Młode, w odróżnieniu od innych jeleniowatych, mają jednolicie rudobrązową sierść, bez cętek.

Łoś występuje w północnej Eurazji i Ameryce Północnej. Największe jego skupiska mają miejsce na Półwyspie Skandynawskim, leśnych obszarach Syberii, w Kanadzie i na Alasce. W Polsce spotykany jest na Pojezierzu Mazurskim, Nizinie Mazowieckiej, Podlasiu i w Puszczy Białowieskiej, a przede wszystkim w Puszczy Kampinoskiej. Pojedyncze, wędrujące osobniki spotyka się na terenie całego kraju.
Czy wiesz, że...W obronie swego potomstwa klępa jest w stanie zabić nawet niedźwiedzia brunatnego!

Ulubionym środowiskiem życia łosia jest las o grząskim gruncie, poprzecinany bagnami i torfowiskami, a także zarośla nadwodne i mokradła. Żyje na ogół pojedynczo lub w małych grupach rodzinnych. Zimą skupia się w stada złożone z samic z młodymi. Jest aktywny zarówno w dzień, jak i w nocy. Porusza się powoli, równym posuwistym krokiem, biega kłusem, nigdy nie galopuje. Charakteryzuje się doskonałym słuchem, ale słabym wzrokiem. Odpowiednia budowa racic pozwala mu przemieszczać się po terenach grząskich i podmokłych. Dobrze też radzi sobie z pływaniem. Rzadko wydaje głos, przeważnie tylko w porze godowej.

Łoś żeruje zarówno w dzień, jak i w nocy. Latem ich pokarm stanowią rośliny zielne, roślinność wodna oraz liście i młode pędy drzew i krzewów, przede wszystkim osiki, olchy, wierzby, brzozy i topoli. Wiosennym przysmakiem są rośliny błotne, zwłaszcza kaczeńce. Zimą zwierzęta te zjadają korę i gałązki drzew liściastych, sosny i jałowca.

Okres godowy łosia rozpoczyna się we wrześniu i ciągnie ok. 4 tygodnie. Samce często walczą o samice. Cielęta rodzą się po ok. ośmiomiesięcznej ciąży, tj. w kwietniu lub maju. W miocie jest ich 1 bądź 2, ale zdarza się, że 3. Już od trzeciego dnia życia towarzyszą matce. Laktacja trwa 4 miesiące, jednak już w trzecim miesiącu młode zjadają pokarm roślinny. Z matką pozostają często do drugiego roku życia. Samice uzyskują dojrzałość płciową w drugim, samce - w trzecim roku życia. Ostateczne rozmiary ciała osiągają po 4-6 latach. Łoś może żyć 20-25 lat.
Łoś,Alces alces,moose Źródło: Corel Stock Photo