Łuskowiec zwyczajny (Pinicola enucleator)

Nazywany/a też: łuskowiec

Bardzo charakterystycznie upierzone są samce łuskowca zwyczajnego. Ciemnoczerwone pióra zdobią ich głowę, grzbiet, oraz pierś i dużą część brzucha ( reszta jest biała).  Skrzydła i ogon są czarnej barwy. Kontrastowe białe pasy dodatkowo zdobią skrzydła. Wzór ubarwienia samicy jest podobny, ale barwy jej piór są o wiele skromniejsze, stonowane - szaro-brunatne. Upierzenie wierzchniej oraz spodniej części ciała jest szare. Głowa jest nieco ciemniejsza, rdzawobrązowa. Skrzydła i ogon są ubarwione tak jak u samca. Tęczówki są bardzo ciemne. Dziób jest czarny i posiada charakterystyczny dla wielu ptaków w tej rodzinie kształt - jest bardzo wysoki i dość krótki co czyni go masywnym.
  2. Środowisko życia

Łuskowce zamieszkują północne części Eurazji oraz Ameryki Północnej. Ich zasięg w Europie obejmuje Skandynawię ( występują przede wszystkim w Norwegii i Finlandii), w  Azji syberyjską tajgę. W Ameryce Północnej południowa granica ich zasięgu przesuwa się dalej w głąb kontynentu na zachodzie i obejmuje łańcuchy górskie. W granicach swego zasięgu ptaki te mogą migrować w wyjątkowo srogie zimy - z północy na południe.
  • Inna  nazwa rodziny do której należy łuskowiec, a także m.in. nasza zięba, spotykana w polskiej literaturze to po prostu ziarnojady.
  • Te niewielkie ptaki zamieszkują ogromne obszary - ich zasięg obejmuje łącznie trzy kontynenty. Nic dziwnego, że wyróżniono wśród nich kilka podgatunków zamieszkujących nieco inne obszary w obrębie swego zasięgu i różniących się m.in. szczegółami upierzenia i wielkością.
  • Lasy borealne (czyli tajga) to iglaste lasy porastające północne połacie Eurazji i  Ameryki Północnej.

Środowisko życia

Lasy borealne. Często tworzą małe stada, zwłaszcza zimą.

Samica sama buduje gniazdo i wysiaduje jaja, składa ich zwykle około czterech. Samiec przez cały ten czas towarzyszy jej i dostarcza pożywienia. Gdy wylęgną się pisklęta obydwoje rodziców podejmuje się opieki nad nimi.

Łuskowce odżywiają się pokarmem roślinnym. Zjadają przede wszystkim nasiona i owoce. Uzupełnieniem ich diety są owady.
Łuskowiec zwyczajny,Pinicola enucleator, Pine Grosbeak