Łuszcz strojny (Pheucticus ludovicianus)

Źródło: Corel Stock Photo
Samce łuszcza strojnego ubarwione są ładniej, niż samice. Głowa, grzbiet oraz skrzydła są czarne. Spodnia cześć ciała jest jaśniejsza. Czerwone pióra zdobią pierś. Brzuch jest biały. Kilka niewielkich białych plam zdobi skrzydła. Duży jasny dziób kontrastuje z czernią piór na głowie. Dziób samicy ma podobny kolor, jednak jego jasny odcień zlewa się z jej brunatno-żółtym upierzeniem. Ma ona jasnobrązowe policzki i wierzch głowy, między nimi - powyżej oka, biegnie niewyraźny wąski pas jaśniejszych piór. Kark, grzbiet i skrzydła także u samicy są ciemniejsze niż pierś i brzuch. Jej skrzydła zdobią niewielkie białe akcenty. Tęczówki są bardzo ciemne u obu płci.
  2. Środowisko życia

W Ameryce Północnej zasięg łuszcza strojnego rozciąga się od wschodniej po centralną część kontynentu. Gatunek ten nie występuje zaś na zachodzie kontynentu. Na południu zajmuje obszar Ameryki Środkowej oraz północny kraj Ameryki Południowej. Na południe swego zasięgu ptaki te udają się na zimę. Docierają wtedy również do Wielkich Antyli.
  • Zasięg występowania tego gatunku zazębia się z zasięgiem występowania drugiego gatunku należącego do tego rodzaju – łuszcza czarnogłowego. Ptaki te łatwo rozróżnić po wyglądzie (zwłaszcza samce), jednak gatunki te mogą krzyżować się ze sobą, a powstałe mieszańce mogą posiadać ubarwienie pośrednie i sprawiać trudności w identyfikowaniu przynależności gatunkowej.
  • Samce, zanim dojrzeją, są bardzo podobne do samic. Dopiero z czasem nabierają ciemnych barw na głowie i grzbiecie, a czerwona pierś staje się wyraźna.

Środowisko życia

Łuszcze strojne preferują zadrzewione tereny. Zwykle przebywają na granicy lasu i otwartych terenów, gdzie polują na owady. Gnieżdżą się na drzewach.

Oboje rodziców uczestniczy w wysiadywaniu jaj i wychowywaniu młodych. Samica składa zwykle około czterech jaj. Gniazdo łuszcza strojnego znajduje się na gałęzi drzewa, jednak niezbyt wysoko. Zbudowane jest z miękkich, suchych szczątków roślinnych, głównie traw i gałązek.

Ptaki te polują na owady. Zjadają wiele szkodników pól uprawnych, są więc mile widzianym gościem człowieka. Uzupełniają swoją dietę także nasionami i owocami.
Łuszcz strojny, Pheucticus ludovicianus, Rose-breasted Grosbeak Źródło: Corel Stock Photo