NUR RDZAWOSZYI. Ptak. Zwierzę - nur rdzawoszyi
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Ptaki Nury Nurowate Gavia Nur rdzawoszyi
Indeks nazw
Szukaj lub wybierz według alfabetu
A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Nur rdzawoszyi (Gavia stellata)

Nur rdzawoszyi. By Ómar Runólfsson [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons
Spis treści
Wstęp

Nur nieco większy od kaczki krzyżówki (Anas platyrhynchos). W kraju bardzo nieliczny gatunek regularnie zimujący i nieliczny na przelotach. Gatunek towarzyski. Ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC na liście IUCN).

Tęczówka czerwona. Dziób cienki, zagięty do góry, ostro zakończony. Czoło płaskie. Szyja długa. Pierś płaska. Wierzch ciemnobrązowy. Sylwetka wydłużona. Spód biały. Sterówki ciemnobrązowe. Nogi przesunięte do tyłu. Brak dymorfizmu płciowego, choć samce są nieco większe od samic. Występuje za to wyraźny dymorfizm sezonowy. W lecie boki policzków oraz szyi szare. Kark oraz boki piersi w czarno-białe paski. Dziób ciemny. Na środku szyi rdzawy pasek. W zimie policzki oraz boki szyi białe. Dziób jasnoszary. Jasna plama nad okiem. Wierzch jest jasno nakrapiany. Osobniki młodociane przypominają dorosłe w szacie spoczynkowej. Różnią się ciemną tęczówką, poza tym boki głowy oraz boki szyi są ciemnoszare.

Występuje na północy północnej półkuli: na Islandii, na północy Wysp Brytyjskich, w Norwegii, Szwecji, Finlandii, północnej Rosji, na Alasce, wybrzeżach Kanady i na Grenlandii. Na zimowiska odlatuje na obszary przybrzeżne zachodniej Europy, na północ Morza Śródziemnego, Morze czarne, Morze Kaspijskie, wschodnie wybrzeża Azji, oraz wybrzeża Ameryki Północnej.

Gniazduje na małych zbiornikach wodnych na obszarach wrzosowisk, torfowisk i innych otwartych terenów ze skąpą roślinnością. Zimuje na wybrzeżach morskich. Podczas przelotów jest sporadycznie spotykany na wodach śródlądowych.

Gatunek monogamiczny. Gnieździ się przy brzegu. Gniazdo (budują obydwoje partnerzy) w formie kopca, z małą ilością wyściółki. Przystępuje do jednego lęgu w roku. Samica składa 1-3 oliwkowobrązowe, ciemno nakrapiane jaja. Czas wysiadywania (głównie przez samicę) wynosi około 27 dni. Pisklęta opuszczają gniazdo niedługo po wykluciu. Oboje rodzice pełnią opiekę nad potomstwem. Młode stają się lotne po 43 dniach. Dojrzałość płciową osiąga w drugim bądź w trzecim roku życia.

Żywi się zarówno bezkręgowcami (skorupiakami, owadami, mięczakami) jak i kręgowcami (rybami, płazami). Nurkuje za pokarmem.

4.9/5 - (8 votes)