ZIĘBA. Ptak. Zwierzę - zięba, zięba zwyczajna
Ekologia.pl Wiedza Atlas zwierząt Strunowce Kręgowce Ptaki Wróblowe Łuszczaki Fringilla Zięba
Indeks nazw
Szukaj lub wybierz według alfabetu
A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Zięba (Fringilla coelebs)

Nazywana/y także: zięba zwyczajna
Zięba, Fringilla coelebs, Chaffinch
Spis treści

Jej śpiew znają chyba wszyscy, kojarzy się z wiosną w pełnym rozkwicie, spacerem w lesie lub parku… Swoją pieśń rozpoczyna powoli wysokimi tonami, potem przyspiesza schodząc w dół skali, a kończy krótkim, akcentowanym dźwiękiem. Strofkę tę powtarza wielokrotnie w kilkusekundowych odstępach.

Zięba – obie płcie mają dwie białe pręgi na ciemnym skrzydle i białe boki ogona (dobrze widoczne w locie), ale dymorfizm jest wyraźnie zaznaczony. Samiec ma wierzch głowy i kark szaroniebieskie, policzek, podgardle i spód ciała rdzawoczerwone, grzbiet brązowy, kuper zielony, dziób na wiosnę niebieski, potem barwy rogowej. Samica jest z wierzchu oliwkowo-szara, od spodu jaśniejsza, na piersi oliwkowo-szara. Osobniki młodociane podobne do samicy.

Zięba zamieszkuje wszelkie typy zadrzewień. Zdarza się nawet, że zamieszkuje szpalery drzew przy drodze, czy obsadzone drzewami miejskie skwerki.

Areał lęgowy zięby obejmuje całą Europę (bez północnych krańców), zachodnią Syberię, Kaukaz, Azję Mniejszą, Bliski Wschód, północną Afrykę. Populacje południowe są osiadłe, północne – wędrowne. Zimuje w południowych częściach areału. W Polsce zięba jest bardzo licznym ptakiem lęgowym całego kraju.

Gniazdo zięby to kunsztowne dzieło w kształcie czarki, uwite z mchów i suchych traw, od zewnątrz zamaskowane porostami, korą brzozową, kokonami owadów i pajęczyną. Wyściółka składa się z włosia, sierści i drobnych piór. Zięba wyprowadza 1, czasami 2 lęgi w roku. Pod koniec kwietnia lub w maju składa 4-7 jaj w kolorze niebieskawym, żółtawym lub różowawym, pokrytych wiśniowymi plamkami i nitkami. Samica wysiaduje przez 12-13 dni. Oboje rodzice karmią pisklęta, które opuszczają gniazdo po ok. 2 tygodniach.

Zięba żywi się pokarmem zarówno roślinnym, jak i zwierzęcym. Wiosną zjada kiełkujące nasiona oraz pączki drzew i krzewów. Latem – owady, ich larwy i pajęczaki. Jesienią i zimą – nasiona i jagody.

4.6/5 - (20 votes)

Czy zięba jest pod ohronohroną?????

Tak zięba jest pod ochroną – https://przygodyprzyrody.pl/zieba-zwyczajna-opis-charakterystyka-ptaka/

Oczywiście, że zięba jest pod ochroną. I to ścisłą ochroną gatunkową. Źródło: https://przygodyprzyrody.pl/zieba-zwyczajna-opis-charakterystyka-ptaka/

Nie są pod ochroną. W całej Polsce jest ich dosyć dużo, jest jednym z ptaków o największej populacji

Cześć czy zięby są pod ochroną??????

Czy to możliwe żeby taki ptak budował gniazdo (gniazda) pod wiatą koło mojego domu? Nie potrafię dokładnie rozpoznać gatunku który od kilku dni znosi mnóstwo mchu, suchej trawy i innych wynalazków, co ciekawe buduje kilka gniazd. Nie przeszkadza mi to, ale obawiam się jak będą się zachowywać ptaki jak wylęgną się młode? Mam dziecko które często bawi się na podwórku. Proszę o radę.

nawet spoko stronka

nawer przydatne

zięba

NIC SIE TUTAJ NIE DOWIEDZIAŁAM !!!

Ciekawa strona