Wizyta producentów bananów Fairtrade z Ekwadoru w Polsce

Piątek 05.05.2017
fairtrade

Mimo że polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na etyczne aspekty produkcji towarów, a znak Fairtrade jest uznawany za najbardziej rozpoznawalny i godny zaufania społeczny certyfikat produkcji , banany Fairtrade na sklepowych półkach stanowią niezwykle rzadki widok.

Obecnie żadna sieć handlowa nie posiada ich w stałej ofercie, trafiają do nas jako dostawy buforowe, czyli niesprzedane nadwyżki z rynków zachodnich. Czy jest szansa na zmianę?

Na zaproszenie Fairtrade Polska do naszego kraju przybędą reprezentantki związku producentów bananów Fairtrade ASOGUABO z Ekwadoru: Fabiola Ramon (Prezeska) i Lianne Zoeteweij (Administratorka). W dniach 10 – 20 maja odbędą szereg spotkań z przedstawicielami firm zajmujących się handlem bananami, od importerów i dojrzewalni po duże sieci handlowe i kooperatywy spożywcze. Spotkania z przedstawicielami polskiego biznesu odbędą się m.in. w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Zgorzelcu, Katowicach i Łodzi. Celem rozmów jest przygotowanie podstaw do wprowadzenia bananów Fairtrade na polski rynek. W ramach wizyty zaplanowano również szereg spotkań otwartych dla publiczności, które będą doskonałą okazją, aby dowiedzieć się z pierwszej ręki, jak działa system Fairtrade.
W ramach wizyty zaplanowano również wspólne zwiedzanie dojrzewalni bananów w Grodzisku Mazowieckim, Zgorzelcu i Krakowie – osoby zainteresowane prosimy o kontakt w celu ustalenia szczegółów.

ASOGUABO – związek drobnych producentów bananów Fairtrade z Ekwadoru

Związek drobnych producentów bananów Fairtrade ASOGUABO to organizacja zrzeszająca obecnie 125 drobnych producentów bananów (90 mężczyzn i 35 kobiet) z prowincji El Oro na południowym zachodzie Ekwadoru. Prezeską ASOGUABO jest Fabiola Ramon, natomiast Lianne Zoeteweij pełni funkcję administratorki, odpowiadając między innymi za zagraniczne kontakty handlowe. Kobiety zasiadają również w Zarządzie związku i pełnią inne istotne role, jak kierowanie finansami organizacji. Związek ASOGUABO powstał w 1997 roku z inicjatywy 14 drobnych rolników, którzy poszukiwali alternatywnego rynku zbytu swoich plonów i skutecznego sposobu na konkurowanie z wielkimi monokulturowymi plantacjami bananów. Aktualnie oprócz certyfikatu Fairtrade około połowy produkcji posiada również certyfikat rolnictwa ekologicznego. Rolnicy zrzeszeni w ASOGUABO produkują tygodniowo około 25 tysięcy skrzynek bananów, które są eksportowane do Europy, USA, Kanady i Nowej Zelandii. Sprzedaż na zasadach Fairtrade, a zwłaszcza uzyskiwanie tzw. premii Fairtrade, pozwoliła na realizację szeregu projektów społecznych, takich jak budowa oczyszczalni wody, organizacja opieki zdrowotnej i opieki nad osobami starszymi czy remonty i utrzymanie szkół. Projekty te służą całej lokalnej społeczności. Najważniejszym partnerem handlowym w Europie jest holenderska spółka AgroFair.

Czas na banany Fairtrade w polskich sklepach

Mimo że Polacy coraz częściej zwracają uwagę na etyczne aspekty produkcji, a dostępność kawy czy herbaty Fairtrade w sklepach znacznie się poprawiła, na naszym rynku wciąż brakuje owoców z certyfikatem Fairtrade. Zaplanowana na maj wizyta producentek z Ekwadoru może jednak okazać się przełomowa.Z badań Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wynika, że statystyczny Polak zjada przeciętnie około 5 kilogramów bananów rocznie. I choć średnia europejska wynosi około 10 kilogramów, nie zmienia to faktu, że banany są drugim po jabłkach najbardziej popularnym owocem w Polsce. Dlaczego tak chętnie sięgamy po te tropikalne przysmaki? Są pożywne, łatwo dostępne i niedrogie. A wręcz podejrzanie tanie...

Dlaczego banany są tanie?
Biorąc pod uwagę, jak długą drogę muszą przebyć z plantacji do naszych sklepów, niska cena bananów może wydawać się dziwna. Niestety, w wyścigu o jak najlepszą ofertę dla konsumentów najbardziej tracą drobni producenci i pracownicy plantacji bananów. Ci pierwsi nie wytrzymują konkurencji cenowej ze strony międzynarodowych korporacji dysponujących własnymi monokulturowymi plantacjami; ci drudzy zaś borykają się z ciągłą niepewnością zatrudnienia, koniecznością pracy w szkodliwych warunkach i głodowymi pensjami, które nie wystarczają nawet na zaspokojenie podstawowych potrzeb. O zmianę tej fatalnej sytuacji stara się Sprawiedliwy Handel – ruch społeczny, który powstał po to, by wspierać marginalizowanych rolników i pracowników najemnych z krajów rozwijających się.

Co się kryje za znakiem Fairtrade?

Fairtrade – największy światowy system certyfikacji Sprawiedliwego Handlu – obejmuje obecnie około 22 tysięcy drobnych producentów bananów z około 70 spółdzielni producenckich oraz tysiące robotników rolnych pracujących na 54 certyfikowanych plantacjach. Gwarantowana cena minimalna Fairtrade wystarcza na pokrycie kosztów życia i produkcji, stanowiąc zabezpieczenie w sytuacjach, gdy ceny na światowym rynku spadają poniżej poziomu opłacalności. Ponadto za każdą sprzedaną skrzynkę bananów demokratycznie zarządzane spółdzielnie Fairtrade otrzymują premię Fairtrade. Te dodatkowe środki pozwalają sfinansować rozwój produkcji i realizację projektów poprawiających jakość życia całych społeczności, jak dostęp do edukacji i opieki zdrowotnej czy poprawa warunków mieszkaniowych. W zamian za możliwość sprzedaży produktów w systemie Fairtrade producenci zobowiązani są przestrzegać standardów Fairtrade, które m.in. zakazują pracy przymusowej i niewolniczej pracy dzieci, regulują kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy, promują wzmacnianie roli kobiet w często tradycyjnie patriarchalnych społecznościach. Ponadto Fairtrade kładzie duży nacisk na kwestie ochrony środowiska, co jest szczególnie istotne w przypadku produkcji bananów – uprawa owoców na monokulturowych plantacjach wiąże się ze stosowaniem znacznych ilości środków chemicznych, które są szkodliwe zarówno dla pracowników, jak i lokalnej przyrody. Z przeprowadzonych w 2015 roku badań GlobeScan wynika, że Fairtrade jest najbardziej rozpoznawalnym i godnym zaufania systemem społecznej certyfikacji produktów.

Informacje dodatkowe:
1. Fairtrade
Sprawiedliwy Handel zapewnia stabilne ceny, premie wspierające zrównoważony rozwój lokalnych społeczności, zakazuje pracy przymusowej, pracy dzieci oraz wszelkich form dyskryminacji. Fairtrade – największy system certyfikacji produktów Sprawiedliwego Handlu – obejmuje 1,6 miliona drobnych rolników i pracowników w krajach Ameryki Łacińskiej, Karaibów, Afryki, Azji i Oceanii, produkujących banany, kawę, herbatę, cukier trzcinowy, kakao, owoce tropikalne, kwiaty, bawełnę i inne produkty, dostępne w sklepach i restauracjach w ponad 125 krajach świata. Na świecie sprzedaje się ponad 30 tys. różnych certyfikowanych produktów Fairtrade. System Fairtrade należy w 50% do drobnych producentów i pracowników, którzy mają realny wpływ na kierunek rozwoju organizacji.

2. Fairtrade w Polsce
Wyłącznym przedstawicielem Fairtrade International w Polsce jest Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska. Początki organizacji sięgają 2009 roku, kiedy to zawiązała się nieformalna Koalicja Sprawiedliwego Handlu, utworzona m.in. przez Polską Akcję Humanitarną i Polską Zieloną Sieć. Obecnie Fundacja jest organizacją pożytku publicznego.
Fairtrade Polska współpracuje z niezależną jednostką certyfikacyjną FLO-CERT GmbH z Bonn, wspierając polskie firmy w zakresie certyfikacji Fairtrade dla ich produktów. Pomaga polskim firmom w kwestiach dotyczących użycia znaku Fairtrade na certyfikowanych produktach. Zajmuje się promocją produktów z certyfikatem Fairtrade.
Fairtrade Polska prowadzi również działania rzecznicze, np. ws. Zrównoważonych Zamówień Publicznych, wspiera kampanię Make Fruit Fair (Kupuj Odpowiedzialnie Owoce) oraz zajmuje się podnoszeniem świadomości konsumentów i edukacją globalną m.in. przez kampanię Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu. Uczestniczy też w europejskim projekcie „Social & Solidarity Economy as Development Approach for Sustainability (SSEDAS) in EYD 2015 and beyond”.

Przydatne linki:
fairtrade.org.pl/producenci-bananow
fairtrade.org.pl/wiem
raport2016.fairtrade.org.pl
asoguabo.com.ec/english/indexen.htm
pl.solidarityeconomy.eu
agrofair.nl
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy