Chronimy społeczności i miejsca, z których pochodzą ziarna kawy. Wywiad z Francescą Lavazza

Francesca Lavazza Francesca Lavazza

Zdolność pogodzenia zysków ze zrównoważonym rozwojem społecznym, środowiskowym i kulturowym w krajach produkujących kawę jest zakorzeniona w samym DNA Lavazzy - mówi Francesca Lavazza, osoba nadzorująca działalność komunikacyjną firmy.

Najnowsza edycja Kalendarza Lavazzy jest wyjątkowa, ponieważ będzie nawiązywać do 17. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Skąd taki pomysł?



Francesca Lavazza: Coroczny projekt Kalendarza Lavazza jest znanym tematycznym esejem fotograficznym. Od 1993 roku wyraża on artystyczną ekspresję naszej firmy, związaną z nieodłączną więzią kawy i świata zewnętrznego. Stworzony przez najsłynniejszych współczesnych fotografów świata, jest cenną pozycją kolekcjonerską, której nie można kupić w otwartej sprzedaży, za to można podziwiać cyfrowo i za pośrednictwem innych kanałów komunikacji. W ramach projektu na 2018 rok, Lavazza świętuje 26. edycję Kalendarza, podkreślając długowieczność i znaczenie tego wyczekiwanego dzieła sztuki. Projekt Kalendarza na 2018 rok jest zatytułowany "2030: Co robisz?" i przedstawia 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych, opowiedzianych przez 17 osób pracujących nad projektami, które reprezentują i pomagają osiągnąć każdy z tych celów. Znane osobowości pochodzą ze wszystkich dziedzin życia. Niektórzy z nich cieszą się międzynarodowym uznaniem, część natomiast jest mniej popularnych, zaś wszystkich łączy to, że robią rzeczy godne uwagi. W tym roku o zrobienie sesji zdjęciowej do Kalendarza poprosiliśmy uznanego fotografa, Platona.

Istotnym elementem Kalendarza będą wątki ekologiczne. Dlaczego są one takie ważne?

Poprzez ten projekt Lavazza od środka przygląda się, co już jest robione i co powinno być robione, abyśmy wspólnie jako świat mogli zrealizować każdy z poszczególnych Celów Zrównoważonego Rozwoju. Z pewnością pomoże to rozwinąć pracę wykonywaną przez firmę już od dziesięcioleci, a ostatnio także dzięki działalności Fundacji Giuseppe i Pericle Lavazza, która została założona w 2004 roku. Dedykowana drugiej generacji mojej rodziny, niekomercyjna działalność firmy realizuje międzynarodowe projekty mające na celu wspieranie społeczności uprawiających kawę w krajach ją produkujących, a jednocześnie angażuje się w poprawę ich warunków społecznych i ekonomicznych. Do tej pory Fundacja Lavazza wsparła 21 projektów w 14 krajach na trzech kontynentach, w których uczestniczyło ponad 60 tys. producentów kawy. Fundacja współpracuje również z takimi organizacjami jak International Coffee Partners (ICP), Save the Children i Oxfam, aby rozwijać na całym świecie projekty mające na celu wspieranie misji Fundacji, jaką jest przyczynianie się do poprawy jakości życia społeczności uprawiających kawę.

17 Celów w Kalendarzu będzie miało postać 17 ambasadorów Lavazzy – twórców fundacji i inicjatyw, wspierających realizację poszczególnych celów. Jednym z nich będzie Alexandra Cousteau, która kontynuuje dziedzictwo swojego legendarnego dziadka i ojca, działając na rzecz ochrony zasobów wodnych… W jaki sposób wybraliście Alexandrę? Czy miała Pani okazję ją poznać?

Staraliśmy się znaleźć osoby ze wszystkich dziedzin życia, które reprezentowałyby każdy z Celów Zrównoważonego Rozwoju. Niektórzy z bohaterów mają bezpośrednie lub częściowe powiązania z Lavazzą, a niektórzy nie mają ich wcale i zostali znalezieni z pomocą takich partnerów jak Jeffrey Sachs. Jest on specjalnym doradcą sekretarza generalnego ONZ ds. strategii zrównoważonego rozwoju, który jest również przedstawiony w kalendarzu na rok 2018. Jest to celowy wybór, który ma pomóc w uczciwym promowaniu inspirujących i godnych uwagi projektów prowadzonych przez wszelkiego rodzaju osoby oraz zainspirować do przyłączenia się do ruchu "2030: Co robisz?”. Alexandrę wybraliśmy do reprezentowania celu nr 14: Życie pod wodą. Kwestiami związanymi z wodą zajmowali się jej słynny dziadek Jacques-Yves Cousteau oraz jej ojciec Philippe. Alexandra jest zaangażowana w promowanie ochrony i zrównoważonego zarządzania zasobami wodnymi dla zachowania zdrowej planety. Jej globalna inicjatywa ma na celu zainspirowanie poszczególnych jednostek do ochrony nie tylko oceanu i jego mieszkańców, ale także społeczności ludzkich, których życie opiera się na zasobach słodkowodnych. Uznaliśmy, że rola Alexandry jako rzeczniczki ochrony oceanów naszej planety jest godna podziwu i dlatego postanowiliśmy pomóc w komunikacji jej pracy poprzez projekt Kalendarza.

Działania w dziedzinie klimatu adresuje z kolei Michael Opitz. W jaki sposób jego fundacja wspiera rolników?

Jego inicjatywa zapewnia rolnikom prowadzącym małe gospodarstwa wiedzę oraz zasoby niezbędne do dostosowania ich systemów produkcji do skutków zmian klimatu. Program stawia producentów kawy w centrum uwagi przy rozwiązywaniu problemu skutków zmian klimatycznych.

Globalne ocieplenie, coraz częstsze ulewne opady deszczu i przedłużające się okresy suszy negatywnie wpływają na jakość i ilość produkcji kawy, podczas gdy, według Międzynarodowego Centrum Rolnictwa Tropikalnego (CIAT), w ciągu 30 lat istnieje ryzyko zmniejszenia obszarów nadających się do produkcji kawy o 50%. To odpowiedni moment, aby pomyśleć o szlachetnym i mocnym modelu pomocy. To dlatego powstał program, w ramach którego ścisła współpraca pomiędzy naukowcami, badaczami i lokalnymi plantatorami kawy tworzy lepsze know-how, nowe techniki i odpowiednie narzędzia, w celu poprawy cyklu produkcyjnego kawy i lepszego radzenia sobie ze zmianami klimatycznymi.

Celowi „Życie na lądzie” przypisany jest ruch Slow Food. Jego założyciel, Carlo Petrini, od lat przypomina, że chodzi w nim nie tylko o celebrowanie posiłków, ale też świadomą konsumpcję wartościowego jedzenia. Przy niemal nieograniczonym wyborze dóbr, może to stanowić dla konsumenta nie lada wyzwanie… Czy może nam Pani opowiedzieć o tym ruchu coś więcej?

Petrini wraz ze Slow Food, a więc kolejną inicjatywą wywodzącą się z Piemontu, od ponad 20 lat jest partnerem Lavazzy w niezliczonej liczbie wspólnych projektów, m.in. wspierając każdą edycję Salone del Gusto oraz kalendarzy Lavazza  w latach 2015-2017, tworzących Trylogię „Obrońców Ziemi”.

Partnerstwo osiągnęło punkt zwrotny podczas Salone del Gusto i Terra Madre 2014, wraz z ogłoszeniem projektu „Obrońcy Ziemi”. Była to wirtualna podróż, która pozwoliła szerokiej publiczności poprzez Kalendarz Lavazza i dzięki zdjęciom trzech wielkich mistrzów współczesnej fotografii, a mianowicie Steve' a McCurry' ego, Joey' a L. i Denisa Rouvre'a - poznać i podziwiać Obrońców Ziemi, współczesnych bohaterów zaangażowanych w ochronę swoich upraw, z jednoczesnym poszanowaniem ziemi, na której te uprawy się znajdują. W ramach projektu „Obrońcy Ziemi” udzielono wsparcia 10 000 ogrodom w Afryce w 2014 r. oraz zorganizowano event poświęcony targom Terra Madre Giovani podczas Expo 2015.

Lavazza obok działalności biznesowej angażuje się również w inicjatywy CSR-owe, wspierając m.in. plantatorów kawy. Na czym polega ta pomoc?


Nasze działania skupiają się wokół projektu ¡Tierra!. Program rozpoczął się w 2002 r. i koncentruje się na trzech podstawowych zagadnieniach: jakości produktu końcowego, dbałości o warunki życia ludzi w krajach produkujących kawę oraz wpływ uprawy kawy na środowisko. Był to pierwszy zrealizowany w całości przez Lavazzę projekt zrównoważonego rozwoju. Rozpoczął się od trzech małych społeczności w Kolumbii, Peru i Hondurasie, ale "duch", na którym oparta jest ¡Tierra!, a mianowicie odpowiedzialny rozwój i poszanowanie lokalnych zasobów, wywodzi się z innej podróży, którą założyciel Luigi Lavazza odbył wiele lat wcześniej w innym kraju produkującym kawę. Tak naprawdę to właśnie w Brazylii, w 1934 roku, mój wielki pradziadek bezsilnie patrzył na całe plony niesprzedanej kawy, zniszczone z powodu nadprodukcji. Bardzo go to zdenerwowało i kiedy wrócił do Włoch postanowił zbudować swoją firmę na wartościach zrównoważonego rozwoju.

Zdolność pogodzenia zysków ze zrównoważonym rozwojem społecznym, środowiskowym i kulturowym w krajach produkujących kawę jest więc zakorzeniona w samym DNA Lavazzy. Wraz z projektem ¡Tierra! podjęto decyzję, aby od teorii przejść do praktyki - poprzez konkretne, wydajne działania, bez marnowania zasobów. Zasady zrównoważonego rozwoju, zgodnie z którymi Lavazza zawsze funkcjonowała, mają chronić społeczności i miejsca, z których pochodzą ziarna kawy.

Od samego początku Lavazza realizowała projekt wspólnie z uznanym amerykańskim fotografem, Steve’m McCurry’m, podróżując po krajach uprawiających kawę i poznając ich mieszkańców. McCurry stał się wybitnym narratorem projektu ¡Tierra!. Był jego świadkiem, czyniąc go prawdziwym przykładem trwałości kulturowej, przedstawiającym zaangażowane społeczności w Kolumbii, Peru, Hondurasie, Brazylii, Tanzanii, Indiach, Etiopii i Wietnamie.

Bardzo dziękuję za rozmowę!



Francesca Lavazza - członek zarządu Grupy Lavazza, lidera na włoskim rynku kawy, obecnego w ponad 90 krajach na całym świecie. Od zawsze wyrażała swoje zainteresowanie w odkrywaniu nowych trendów w świecie komunikacji, podobnie jak w promowaniu licznych artystycznych i kulturalnych inicjatyw.

Francesca urodziła się w 1969 roku w Turynie. Po wieloletniej pracy w agencji reklamowej Armando Testy przeniosła się do Nowego Jorku, aby odbyć kursy scenopisarstwa na prestiżowej New York Film Academy.

W latach 2005-2015 Francesca Lavazza sprawowała rolę dyrektora ds. wizerunku korporacji i zarządzała wieloma ważnymi projektami, m.in. słynnym Kalendarzem Lavazzy oraz rozwojem globalnych kampanii reklamowych. Obecnie nadzoruje działalność komunikacyjną Lavazzy.

wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy