Drzewa w mieście. Jaką rolę pełnią drzewa w miejskim ekosystemie?

Jaką rolę pełnią drzewa w miejskim ekosystemie? Fot. dreamstima Jaką rolę pełnią drzewa w miejskim ekosystemie?

Są miłe dla oka, oczyszczają powietrze, dają schronienie przed upałem – o tym jaką rolę pełnią drzewa w mieście z dendrologiem, Jackiem Borowskim, rozmawia Joanna Szubierajska z Ekologia.pl.

Joanna Szubierajska: Jaką rolę odgrywają drzewa i zieleń miejska w systemie ekologicznym miasta?

Jacek Borowski: Po pierwsze jest i była to zawsze rola ozdobna, od tego zaczęła się uprawa drzew w miastach. Po drugie drzewa i krzewy regulują temperaturę otoczenia, w przypadku dużych aglomeracji ograniczają oddziaływanie tak zwanej miejskiej wyspy
Nie drzewa, a nadmierna prędkość, oraz prowadzenie w stanie nietrzeźwości są w Polsce podstawową przyczyna wypadków.
ciepła. Przez to pozwalają ograniczyć ilość energii potrzebnej do klimatyzowania pomieszczeń. Drzewa redukują prędkość wiatrów, przyczyniając się zimą do ograniczenia strat ciepła. Przyczyniają się do zwiększenia wilgotności powietrza łagodząc suszę miejską, zarówno poprzez transpirację jak i okresowe zatrzymywanie wody w koronach, na liściach, a także poprawiając wchłanianie wody opadowej przez glebę – ułatwiają retencję wody, zmniejszają jej spływ do kanałów burzowych. Jak wszystkie rośliny produkują tlen i pochłaniają dwutlenek węgla, są w tym jednak najbardziej efektywne, ze względu na rozmiary. Poza tym pochłaniając dwutlenek węgla wbudowują go „na stałe” w drewno, czego nie są w stanie dokonać rośliny zielne, których tkanki butwieją i wydzielają dwutlenek węgla jeszcze w tym samym, najdalej następnym roku. Poza tym drzewa wykazują niezwykłe właściwości fotoremedjacyjne – pochłaniają wiele zanieczyszczeń gazowych i płowych, w wyniku rizofiltracji oczyszczają wody opadowe. Fitoremedjacja, jest w praktyce jedynym sposobem na oczyszczanie zdegradowanych siedlisk przyulicznych i innych miejskich. Tłumią także miejski hałas – poprzez rozpraszanie i pochłanianie łagodzą szorstkość dźwięków. W tym przypadku ważne jest również oddziaływanie zieleni, która wizualnie oddziela nas od źródła dźwięków, inaczej wówczas odbieramy ich natężenie.  Drzewa są miejscem, w którym przebywają liczne owady ptaki i  ssaki, bez drzew w mieście by ich nie było. Szczególnie cenne są w tym przypadku drzewa stare, w tym dziuplaste. Drzewa ogrywają zatem ogromną rolę w kształtowaniu różnorodności biologicznej ekosystemów miejskich.
Czy w mieście powinno się sadzić więcej drzew?
Fundacja Aral-Progress chce ratować Jezioro AralskieFundacja Aral-Progress chce ratować Jezioro AralskieJezioro Aralskie (zwane przez miejscową ludność Morzem) było niegdyś czwartym co do wielkości...