W naszej diecie jest zbyt wiele soli, tłuszczu i cukru. Rozmowa z dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia

Dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia Dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia

Joanna Szubierajska: Jakie są najczęstsze błędy żywieniowe popełniane przez Polaków?



Dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywości i Żywienia: Podstawowym błędem żywieniowym Polaków jest przede wszystkim zbyt mała ilość warzyw i owoców w naszej codziennej diecie. Eksperci ds. żywienia zalecają minimalne spożycie tych produktów na poziomie 400 gramów dziennie, w co najmniej 5 porcjach. Z tego jedną porcję może stanowić szklanka soku. Według danych GUS za rok 20141, średnio, na miesiąc, przeciętny Polak spożywał 3,6 kg owoców i przetworów i 5 kg warzyw i przetworów (9 kg z
Błędem jest przejadanie się wieczorem, kiedy wreszcie głodni siadamy do stołu po całym dniu pracy. W naszej diecie wciąż także jest zbyt wiele soli, tłuszczu i cukru.
ziemniakami). To niestety wciąż za mało w stosunku do zalecanych przez ekspertów ilości. W dodatku, jak pokazało ostatnie badanie2 przeprowadzone wśród mam, 38% z nich uważa, że powinniśmy spożywać poniżej 400 g warzyw i owoców dziennie, a aż 46% z nich nie uznaje tych produktów za podstawę zdrowej diety. Tymczasem nasz Instytut w nowej piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej nadał warzywom i owocom kluczową rolę wśród produktów spożywczych, czyniąc z nich podstawę prawidłowego odżywiania. Taki wynik badania jest więc szczególnie niepokojący, bo przecież głównie mamy kształtują nawyki żywieniowe przyszłych pokoleń. Inny błąd, jaki popełniamy w naszych nawykach żywieniowych, to pomijanie bardzo ważnego posiłku, czyli śniadania. Tłumaczymy to porannym pośpiechem, ale niestety w konsekwencji potem, już w pracy jemy np. przy biurku, jednocześnie pracując i nie zważając na to, co znalazło się na naszym talerzu. Kolejnym błędem, wynikającym z braku dbałości o zapewnienie sobie prawidłowych, regularnych posiłków jest przejadanie się wieczorem, kiedy wreszcie głodni siadamy do stołu po całym dniu pracy. W naszej diecie wciąż także jest zbyt wiele soli, tłuszczu i cukru.

Według aktualnych zaleceń ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia, w nowej piramidzie zdrowego odżywiania kluczową rolę nadano warzywom, owocom. Z czego to wynika? Dlaczego warzywa i owoce są tak ważne w diecie?

Warzywa i owoce to bogactwo witamin, mikro- i makroelementów oraz substancji o działaniu antyoksydacyjnym, a także błonnika. Wszystkie te składniki mają niebagatelny, pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Zmiana, jaka w tym roku nastąpiła w piramidzie zdrowego żywienia, czyli nadanie kluczowej roli warzywom i owocom, wynika z faktu, że badania pokazują wyraźną korelację pomiędzy wzrostem spożycia tych produktów, a zmniejszeniem prawdopodobieństwa wystąpienia chorób dietozależnych, takich jak np. cukrzyca, niektóre rodzaje nowotworów czy choroby układu krążenia. W przypadku spożywania warzyw, owoców i ich przetworów od 1 do 3 razy dziennie, potencjalne ryzyko tych chorób spada o ok. 14%, przy ilości porcji od 3 do 5 już o 30%, a przy ponad 7 porcjach dziennie aż o 40%. Jak wspomniałam, warzywa i owoce są m.in. źródłem tzw. antyoksydantów, pełniących ważną rolę w oczyszczaniu naszego organizmu z wolnych rodników, których nadmiar prowadzi z kolei do tzw. stresu oksydacyjnego. Może on być jednym z czynników rozwoju chorób neurodegeneracyjnych, m.in. choroby Parkinsona, Alzheimera czy chorób nowotworowych, a także może przyczyniać się do przedwczesnego starzenia się organizmu. Dlatego ważne jest, by dostarczać sobie, zapobiegających mu substancji o działaniu antyoksydacyjnym, których najwięcej jest właśnie w warzywach i owocach oraz ich przetworach. Na przykład wyjątkowo bogaty w flawonoidy, czyli związki z grupy polifenoli, które chronią nas przed negatywnym wpływem wolnych rodników jest mętny sok jabłkowy. Polifenole znajdziemy też np. w czerwonej kapuście, bakłażanie, wiśni, owocach jagodowych czy w porzeczkach.
1Źródło: Dane GUS - Budżety gospodarstw domowych w 2014 roku
2Dane KUPS, badanie wykonane przez GFK Polonia, marzec 2016 r. Badanie CAWI, mamy dzieci w wieku 3-12 lat, N=180
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy