Portal ekologiczny promujący zdrowy styl życia - Ekologia.pl
Złote algi wydzielają toksynę, która zabija ryby, fot. OPgrapher/Shutterstock
Przyroda
Złote algi są poważnym zagrożeniem dla naszych rzek
Równowagę w przyrodzie zakłócić mogą nawet te najmniejsze organizmy. Złote algi już od prawie stulecia są poważnym zagrożeniem dla populacji ryb na całym świecie. Niestety, ich negatywne znaczenie rośnie wraz z rozwojem eutrofizacji, czyli nadmiernego wzbogacania zbiorników wodnych w azot i fosfor. Pośrednio więc i tym razem można winić człowieka, który nieustannie zasila pola mineralnymi nawozami. Jak dużym problemem ekologicznym są dziś złote algi?
Szkodnik chrząszcz
Przyroda
Te szkodniki są prawdziwym koszmarem. Nie uwierzycie, co jest na pierwszym miejscu!
Co roku od 20 do 40 proc. światowych upraw jest niszczonych przez szkodniki. W ogrodzie czy domu mogą nas one irytować; na polach, plantacjach i w lasach stają się  jednak zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego i dobrobytu rolników oraz leśników. Niestety, zmiana klimatu zwiększa aktywność szkodników upraw, zwiększając terytorialny i czasowy zasięg ich występowania. Które gatunki...
Baobab Perriera – krytycznie zagrożony gatunek
Ochrona środowiska naturalnego
10 drzew, które mogą zniknąć z Ziemi. Czy Twój ulubiony gatunek jest wśród nich?

Dużo mówi się o zagrożonych wyginięciem gatunkach zwierząt. Mało kto pamięta natomiast, że ludzka działalność wyniszcza nie tylko faunę, ale i florę, a botanicznych gatunków na świecie również ubywa. Ryzyko to dotyczy także drzew, które są strażnikiem jakości powietrza na Ziemi, magazynami wody i węgla oraz domem dla tysięcy gatunków zwierząt.

Środowisko
Zobacz więcej
Sokoli wzrok stał się synonimem dobrego widzenia, fot. ZoranOrcik/Shutterstock
Przyroda
Nie uwierzysz, jakie jeszcze zdolności mają te niesamowite stworzenia

Człowiek, który doskonale widzi, ma ponoć sokoli wzrok. Czy rzeczywiście jednak ten drapieżny ptak znajduje się w czołówce okulistycznego rankingu? Okazuje się, że natura wyposażyła organizmy żywe w oczy o bardzo różnych i często zaskakujących zdolnościach, które niekoniecznie tylko ograniczają się do dalekowzroczności. Oto 10 stworzeń, które mogą pochwalić się najlepszym wzrokiem na naszej planecie.

Zdrowie
Butelka z wyciągiem ze skrzypu polnego. Fot. MAXSHOT.PL/Shutterstock
Medycyna rodzinna
Wyciąg ze skrzypu polnego, czyli jak dobroczynne mogą być chwasty

Pośród naturalnych suplementów dla zdrowia i urody znaleźć można wyciąg ze skrzypu polnego. Stosunkowo niedrogi i niewiążący się z kontrowersjami z powodu egzotycznego pochodzenia jest ciekawą propozycją na uzupełnienie ubogiej w witaminy i minerały, wysoce przetworzonej diety. Potencjalne zastosowanie wyciągu ze skrzypu jest jednak o wiele szersze i niewątpliwie bardzo ciekawe.

Kobieta
Zobacz więcej
Dieta planetarna ma za zadanie ochronić Ziemię przed negatywnymi skutkami produkcji żywności. Źródło: shutterstock
Kobieta
Dieta planetarna, czyli jak dbać o zdrowie swoje i Ziemi

Dietę planetarną opracowali naukowcy jako pomysł, aby pogodzić dobro człowieka i świata, w którym żyjemy. Wychodzi ona z założenia, że pokarmy, które spożywamy wpływają nie tylko nasze zdrowie, ale także na kondycję całej planety. A warto pamiętać, że 800 milionów ludzi cierpi dziś głód, podczas gdy ponad dwa miliardy ma nadwagę. Czy dieta planetarna jest faktycznie sposobem na ratunek dla Ziemi i jej mieszkańców?

Dom i ogród
ABC ogrodu
Jakie choroby i szkodniki atakują rośliny w ogrodzie latem?

Lato w ogrodzie to z jednej strony czas świetności i rozkwitu, z drugiej, okres ciężkiej pracy. Kłopotów ogrodnikom przysparzają jednak nie tylko naturalne potrzeby roślin, susza i anomalia pogodowe, ale także insekty, choroby i szkodniki, które w cieple poczynają sobie w najlepsze. Jak je prawidłowo zidentyfikować i zwalczać?