Wtorek 06.04.2021

Asteroida zabiła dinozaury, ale dała początek amazońskim lasom

Asteroida, która wyeliminowała dinozaury, dała początek lasom deszczowym Amazonii. Zanim asteroida uderzyła w półwysep Jukatan na terenie dzisiejszego Meksyku, lasy deszczowe Ameryki Południowej składały się z zupełnie innej zieleni niż obfitość roślin kwiatowych, które spotkamy tam obecnie.

„Gdybyś wrócił do dnia poprzedzającego upadek meteorytu, las miałby otwarty baldachim z dużą ilością paproci, drzew iglastych i dinozaurów” – mówi Carlos Jaramillo ze Smithsonian Tropical Research Institute w Panamie. „Dzisiejszy las jest wynikiem jednego wydarzenia sprzed 66 milionów lat”.

Jaramillo i jego koledzy przeanalizowali dziesiątki tysięcy próbek skamieniałego pyłku i liści znalezionych w północnej Ameryce Południowej, które pochodzą z okresu kredy tuż przed uderzeniem asteroidy i tuż po zderzeniu w epoce paleocenu. Okazało się, że różnorodność roślin spadła o 45 procent po zderzeniu. Ślady owadów na skamieniałych liściach pokazały, że ich różnorodność również spadła.

Podczas gdy lasy odradzały się w ciągu następnych sześciu milionów lat, zdominowały je rośliny okrytonasienne lub kwitnące. W wyniku tej transformacji zmieniła się również struktura lasów tropikalnych. W późnej kredzie, kiedy dinozaury jeszcze żyły, drzewa tworzące lasy były szeroko rozstawione. Górne partie nie zachodziły na siebie, pozostawiając otwarte nasłonecznione obszary na dnie lasu. Ale po katastrofie lasy rozwinęły gruby baldachim, przez który do ziemi docierało znacznie mniej światła.

Jaramillo i jego koledzy sugerują, że istnieje kilka powodów, dla których asteroida mogła spowodować tak poważna zmiany. Po pierwsze, uderzenie prawdopodobnie zabiło większość dużych, roślinożernych dinozaurów. Ponadto popiół, który opadł z nieba po uderzeniu, mógł służyć jako nawóz, tworząc bogatą w składniki odżywcze glebę, która faworyzowała szybko rosnące rośliny okrytozalążkowe nad innymi roślinami. Wydaje się również, że okrytozalążkowe były bardziej zróżnicowane ekologicznie przed uderzeniem, co ułatwiłoby niektórym z nich późniejsze odbijanie się.

„Uwielbiamy sposób, w jaki to się skończyło, ten niezwykle zróżnicowany, naprawdę skomplikowany strukturalnie las, ale teraz przeżywamy masowe wymieranie spowodowane przez ludzi i znowu całe ekosystemy są kierowane na inną ścieżkę” – mówi Bonnie Jacobs na Southern Methodist University w Teksasie.

„Lekcja wyciągnięta z tego jest taka, że w przypadku gwałtownych zakłóceń… ekosystemy tropikalne nie tylko odbijają się od dna, ale są zastępowane przez nowe. Problem w tym, że proces ten trwa naprawdę długo” – przekonują badacze.

„W niektórych badanych przez nas miejscach mogłem na własne oczy zobaczyć, jak ten las, którego budowa zajęła 66 milionów lat, zniknął w ciągu jednego dnia, a tempo wylesiania jest oszałamiające” – mówi Carlos Jaramillo. „Wiemy z tego badania, że odbudowa tych różnorodnych lasów zajmuje dużo czasu: nie można ścinać lasu i myśleć: Och, jutro zasadzę więcej drzew ”.

1. “https://www.bbc.com/news/science-environment-56617409”; data dostępu: 2021-04-06