Dorastanie w bardziej zielonym, ekologicznym środowisku zwiększa inteligencję dzieci i obniża poziom trudnych zachowań - wykazało badanie przeprowadzone przez belgijskich naukowców.

Analiza naukowców z Uniwersytetu w Hasselt ponad 600 dzieci w wieku 10-15 lat wykazała, że 3% wzrost zieleni w ich sąsiedztwie podniósł ich IQ średnio o 2,6 punktu. Warto zauważyć, że wzorzec stwierdzono u dzieci ze wszystkich warstw społeczno-ekonomicznych.
„Jest coraz więcej dowodów na to, że zielone otoczenie jest związane z naszymi funkcjami poznawczymi, takimi jak umiejętności pamięciowe i uwaga” ‒ powiedział Tim Nawrot, profesor epidemiologii środowiskowej na Uniwersytecie Hasselt w Belgii, gdzie przeprowadzono badanie.
„Uważam, że urbaniści powinni traktować priorytetowo inwestycje w tereny zielone, ponieważ naprawdę wartościowe jest stworzenie optymalnego środowiska dla dzieci, aby mogły w pełni rozwinąć swój potencjał ”.
W badaniu, opublikowanym w czasopiśmie Plos Medicine, wykorzystano zdjęcia satelitarne do pomiaru poziomu zieleni w sąsiedztwie gdzie mieszkały dzieci.
Średni wynik IQ wynosił 105, ale naukowcy stwierdzili, że 4% dzieci na obszarach o niskim poziomie zieleni uzyskało poniżej 80 punktów, podczas gdy żadne dziecko nie uzyskało poniżej 80 punktów na obszarach, w otoczeniu parków i drzew.
Trudności behawioralne, takie jak słaba uwaga i agresywność, mierzono również u dzieci za pomocą standardowej skali ocen, a średni wynik wyniósł 46. W tym przypadku wzrost terenów zielonych o 3% skutkował dwupunktową redukcją problemów behawioralnych.
Badacze wzięli pod uwagę zamożność i poziom wykształcenia rodziców dzieci, w dużej mierze wykluczając pogląd, że rodziny, które są lepiej przygotowane do wspierania dzieci, mają po prostu większy dostęp do terenów zielonych.
Wiadomo, że wyższy poziom zanieczyszczenia powietrza upośledza inteligencję i rozwój w dzieciństwie, ale ten czynnik również został wykluczony jako wyjaśnienie.
Zamiast tego naukowcy zasugerowali niższy poziom hałasu i niższy poziom stresu - jak stwierdzono w innych badaniach nad korzyściami dla terenów zielonych - oraz większe możliwości aktywności fizycznej i społecznej mogą wyjaśniać wyższe wyniki IQ.
„Zawsze obawiam się terminu inteligencja, ponieważ ma on problematyczną historię i niefortunne skojarzenia” ‒ powiedział dr Mathew White, psycholog środowiskowy z Uniwersytetu Exeter w Wielkiej Brytanii, który nie był częścią zespołu badawczego. „Ale jeśli już, to badanie może pomóc nam odejść od postrzegania inteligencji jako wrodzonej, i to, że może na nią wpływać środowisko”.
White powiedział, że rozsądne jest zasugerowanie większej ilości ćwiczeń i mniejszego stresu jako przyczyny wyższych wyników IQ. „Ale nie jestem pewien, dlaczego te rzeczy miałyby poprawić ogólną inteligencję” - powiedział. „Domyślam się, że miary inteligencji naprawdę podnoszą zdolność dziecka do koncentracji i trzymania się jakiegoś zadania, co zostało wcześniej wykazane w badaniach terenów zielonych”.
Ekologia.pl (JSz)
Bibliografia
- “https://www.theguardian.com/environment/2020/aug/24/children-raised-greener-areas-higher-iq-study”; data dostępu: 2020-08-26