Środa 08.01.2020

Białko powietrzne tańsze niż soja?

Fińscy naukowcy z Solar Foods produkujący białko z „powietrza” twierdzą, że w ciągu dekady będzie ono konkurować z soją pod względem ceny.

Produkcja białka powietrznego jest bardziej ekologiczna niż uprawa soi, fot. shutterstockProdukcja białka powietrznego jest bardziej ekologiczna niż uprawa soi, fot. shutterstock

”Białko powietrzne” jest wytwarzane z bakterii glebowych zasilanych wodorem przy udziale energii elektrycznej.

Jeśli spełnią się marzenia badaczy, powietrzne mięso rozwiąże wiele problemów związanych z rolnictwem.
Solar Foods w Helsinkach wystartował zaledwie rok temu i zbierał fundusze na rozwój firmy. Obecnie naukowcy mają 5,5 mln euro na rozwój inwestycji i przewidują ‒  w zależności od ceny energii elektrycznej ‒ że ich koszty będą mniej więcej odpowiadały kosztom produkcji soi do końca dekady ‒ może nawet do 2025 r.

Białko powietrzne może konkurować z soją pod względem ceny. A co ze smakiem? Czy coś, co powstaje praktycznie z niczego, może mieć jakiś smak?

Badacze starają się, by mąka białkowa ‒ zwana Solein ‒ miała neutralny smak, by można ją było dodawać do różnych produktów, m. in. do ciasta, lodów, herbatników, makaronów, sosów i chleba. Wynalazcy twierdzą, że białko powietrzne można też stosować jako podłoże do hodowli mięsa lub ryb.

Mogłoby również posłużyć jako pasza dla bydła, co pozwoliłoby ograniczyć uprawę soi.

Nawet jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem ‒ minie wiele lat, zanim produkcja białka z powietrza będzie w stanie zaspokoić światowy popyt. Jest to jednak jeden z wielu projektów dotyczących przyszłości żywności.

Dyrektorem generalnym firmy jest Pasi Vainikka, który studiował na Cranfield University w Wielkiej Brytanii, a obecnie jest profesorem nadzwyczajnym na Uniwersytecie Lappeenranta. Pasi Vainikka powiedział, że technologia została pierwotnie opracowane dla przemysłu kosmicznego w latach 60.

Aby wytworzyć białko Solein, woda jest „rozszczepiana”, za pomocą elektrolizy w celu wytworzenia wodoru. Wodór, dwutlenek węgla z powietrza i minerały są podawane bakteriom, które następnie wytwarzają białko.

Kluczową determinantą, jak powiedział Vainikka, będzie cena energii elektrycznej. Firma przewiduje, że wraz ze wzrostem ilości odnawialnych źródeł energii koszty produkcji spadną.

„Jak dotąd radzimy sobie całkiem dobrze. Od wybudowania fabryki przez dodanie reaktorów (do oddzielania wodoru z wody) i uwzględnieniu niesamowitych ulepszeń w innych czystych technologiach, takich jak energia wiatrowa i słoneczna, myślimy, że możemy konkurować z soją już w 2025 r. ” ‒ powiedział.

1. “https://www.bbc.com/news/science-environment-51019798”; data dostępu: 2020-01-08