Wtorek 07.09.2021

Biolodzy są bardzo podekscytowani! Australijskie kaczki mogą przeklinać jak ludzie

Australijskie kaczki potrafią naśladować dźwięki, w tym ludzką mowę, a jeden  nagrany ptak wielokrotnie powtarzał „ty cholerny głupcze”.

Biziura lobata, fot. shutterstockBiziura lobata, fot. shutterstock

Kaczka, która przeklina, jak szewc? W nowych badaniach, opublikowanych w czasopiśmie Philosophical Transactions of the Royal Society B, naukowcy opisują imitacje wokalne produkowane przez australijski gatunek ptactwa wodnego, a konkretnie przez kaczkę Biziura lobata. Artykuł zawiera opis samca kaczki, znanego jako Rozpruwacz, wyhodowanego w rezerwacie Tidbinbilla, w pobliżu australijskiej stolicy Canberry. Rozpruwacz naśladuje ludzkie dźwięki, takie jak trzaskanie drzwiami, a nawet słowa, kwakając „ty cholerny głupcze ”.
Nagranie mówiącego Rozpruwacza jest dowodem na to, że kaczki mogą uczyć się głosów na porównywalnym poziomie co śpiewające ptaki i papugi.

Kaczka nauczyła się naśladować odgłos trzaskających drzwi, a także wypowiadać frazę, która brzmi jak „You bloody fool!” (ty cholerny głupcze). Naukowcy przypuszczają, że ptak prawdopodobnie przechwycił tę frazę od swojego opiekuna.

Nagrania Rozpruwacza wydającego dźwięki zostały uwiecznione 19 i 26 lipca 1987 roku, kiedy ptak miał około 4 lata na magnetofonie kasetowym Sony Walkman Professional i mikrofonie Sennheiser MKH 816.

W tych nagraniach, dokonanych przez emerytowanego australijskiego naukowca Petera J Fullagera, kaczkę można było usłyszeć kilkadziesiąt razy w ciągu kilku minut, każdy w odstępach około czterech do pięciu sekund.

„Wokalizacja poprzez uczenie się ich od innych osób jest znane tylko u ograniczonej liczbie grup zwierząt” – piszą w swoim nowym artykule etolodzy Carel ten Cate (Leiden University) i Peter Fullagar.

„Tutaj przedstawiamy dowody na naukę głosu u członka podstawowego kladu ptasiej filogenezy: australijskiej kaczki Biziura lobata.”

„Uczenie się głosu jest rzadką i wyjątkową cechą, dlatego ta kaczka jest wyjątkowa” – mówi Carel ten Cate.

Naukowcy są zdania, że potrzebne są bardziej obszerne badania pokrewnych lub innych gatunków, co może pomóc w lepszym zrozumieniu, w jaki sposób zwierzęta uczą się wydawać dźwięki.

1. “https://www.newscientist.com/article/2289245-listen-to-an-australian-duck-say-you-bloody-fool-like-a-human/”; data dostępu: 2021-09-07