Czwartek 19.05.2011

EWOLUCJA GRZYBÓW. co jest brakującym ogniwem w ewolucji grzybów?

Naukowcy odkryli organizm, który jest „brakującym ogniwem”, łączącym grzyby z roślinami, zwierzętami i bakteriami – informuje „Nature”.

Grzyby to starożytna i zróżnicowana grupa organizmów żywych – pieczarki, które kupujemy w sklepie, drożdże, którym zawdzięczamy piwo, pleśnie dające antybiotyki, ale i zabójcze grzyby chorobotwórcze czy pasożytnicze gatunki zamieniające owady w „żywe trupy”.

Łacińska nazwa „Cryptomycota” oznacza „ukryte grzyby”. Ukrywały się w stawie niedaleko Exeter University, gdzie znalazła je dr Meredith Jones.

Cryptomycota to najstarsza z obecnie znanych grup grzybów, a przy tym niezwykle zróżnicowana. Jak wykazały badania DNA oraz dokładne oględziny pod mikroskopem elektronowym – mają cechy pośrednie pomiędzy grzybami a resztą żywych organizmów. Jednak szczególnie intrygujący jest brak uważanej dotychczas za charakterystyczną dla grzybów ściany komórkowej, zwykle zbudowanej z chityny.

Jak twierdzi dr Thomas Richards z Natural History Museum z Londynie, dotyczące grzybów podręczniki będzie trzeba napisać od nowa – poczynając od samej definicji grzyba.
Źródło: PAP – Nauka w Polsce
Lubisz zbierać grzyby w lesie?