Poniedziałek 31.05.2021

Coś dla fanów Harry'ego Pottera! Australijscy naukowcy odkryli czekoladową żabę

Ta wiadomość na pewno zainteresuje fanów Harry'ego Pottera! Zespół australijskich naukowców w nizinnych lasach deszczowych Nowej Gwinei odkrył nową, ciekawą „czekoladową żabę”

Litoria mira (SAMA R70446). Fot.: S. Richards. Litoria mira (SAMA R70446). Fot.: S. Richards.

„Trochę zaskakujące w tym odkryciu jest to, że dobrze znana i pospolita żaba zielona z Australii ma dawno przeoczonego krewnego żyjącego w nizinnych lasach deszczowych Nowej Gwinei” – powiedział Paul Oliver z Center for Planetary Health and Food Security and Queensland Museum.
„Najbliższym znanym krewnym Litoria mira jest australijska zielona żaba drzewna. Oba gatunki wyglądają podobnie, z tym że jeden jest zwykle zielony, podczas gdy nowy gatunek ma zazwyczaj cudowną czekoladową barwę” –  dodał.

Australia i Nowa Gwinea były kiedyś połączone lądem przez większą część późnego trzeciorzędu, czyli około 2,6 miliona lat temu, ale teraz Nowa Gwinea jest zdominowana przez lasy deszczowe, podczas gdy północna Australia to głównie sawanna. Żaby drzewne (Litoria caerulea) można znaleźć w północnej i wschodniej Australii oraz Nowej Gwinei.

Naukowcy wpadli na trop stworzenia już w 2016 roku i uważają, że zwierzę to może być szeroko rozpowszechnione w całej Nowej Gwinei.

„Ponieważ żaba żyje w bardzo gorących, bagnistych obszarach z dużą ilością krokodyli, wszystkie te rzeczy zniechęcają do eksploracji” - powiedział współautor Steve Richards z South Australian Museum Richards.

Chociaż stworzenia mogą wyglądać jak magiczne, zaczarowane żaby z książek o Harrym Potterze, na tym podobieństwa się kończą.

„Nazwaliśmy ten nowy gatunek żaby Litoria Mira, co po łacinie oznacza zaskoczony lub dziwny, ponieważ odkrycie nieoczekiwanego krewnego znanego i pospolitego zielonego drzewa Austalii żyjącego w nizinnych lasach deszczowych Nowej Gwinei było zaskakujące” - powiedział Oliver.

Odkrycia i badania zostały opublikowane w Australian Journal of Zoology.

1. “https://www.freepressjournal.in/viral/viral-australian-scientists-discover-chocolate-frog-harry-potter-fans-ask-which-wizard-card-came-with-it”; data dostępu: 2021-05-31