Wtorek 10.11.2020

Czaszka sprzed 2 milionów lat rzuca nowe światło na ewolucję człowieka

Australijscy naukowcy twierdzą, że odkrycie w Południowej Afryce czaszki liczącej dwa miliony lat rzuca więcej światła na ewolucję człowieka.

Czaszka Paranthropus robustus. Źródło: LA TROBE UNIVERSITYCzaszka Paranthropus robustus. Źródło: LA TROBE UNIVERSITY

Czaszka należy do samca Paranthropus agrestus, który jest uważany za „kuzyna” Homo erectusgatunku uważanego za bezpośrednich przodków współczesnych ludzi.

Oba gatunki żyły mniej więcej w tym samym czasie, ale Paranthropus solidus wymarł wcześniej.
Zespół badawczy opisał to znalezisko jako ekscytujące. „Większość zapisów kopalnych to tylko jeden ząb tu i ówdzie, więc posiadanie czegoś takiego, jak czaszka jest bardzo rzadkie” ‒ powiedziała dr Angeline Leece dla BBC.

Naukowcy z Uniwersytetu La Trobe w Melbourne znaleźli fragmenty czaszki w 2018 roku na stanowisku archeologicznym Drimolen na północ od Johannesburga. Odsłonięto ją zaledwie kilka metrów od miejsca, w którym w 2015 roku odkryto podobną czaszkę dziecka Homo erectus.

Następnie archeolodzy spędzili kilka ostatnich lat na zbieraniu i analizowaniu skamieniałości. Ich odkrycia zostały opublikowane we wtorek w czasopiśmie Nature, Ecology and Evolution.

Jeden z autorów odkrycia Jesse Martin powiedział BBC, że posługiwanie się skamielinami jest jak praca z „mokrą tekturą”, dodając, że użył plastikowych słomek do zassania z nich ostatnich śladów brudu.

Uważa się, że trzy gatunki homininów (stworzeń podobnych do ludzi) żyły w Afryce Południowej w tym samym czasie, konkurując ze sobą. Jako takie, odkrycie czaszki stanowi rzadki przykład „mikroewolucji” w obrębie ludzkiego rodu, powiedział Martin.

Paranthropus solidus miał duże zęby i mały mózg, w odróżnieniu od Homo erectus, który ma duży mózg i małe zęby. Uważa się, że jego dieta polegała na jedzeniu głównie twardych roślin, takich jak bulwy i kora.

„Z biegiem czasu Paranthropus solidus prawdopodobnie wyewoluował, aby wytrzymywać większe siły podczas gryzienia i żucia pokarmu, który był trudny mechanicznie do przetworzenia szczękami i zębami” - powiedział dr Leece.

Naukowcy stwierdzili, że jest możliwe, że bardziej wilgotne środowisko spowodowane zmianami klimatu mogło zmniejszyć dostępną dla nich żywność. W międzyczasie Homo erectus, ze swoimi mniejszymi zębami, częściej jadł zarówno rośliny, jak i mięso.

„Te dwa bardzo różne gatunki… reprezentują rozbieżne eksperymenty ewolucyjne” ‒ powiedział dr Leece. „Chociaż byliśmy linią, która ostatecznie zwyciężyła, dwa miliony lat temu zapis kopalny sugeruje, że Paranthropus solidus występował znacznie częściej w krajobrazie niż Homo erectus”.

1. “https://www.bbc.com/news/world-australia-54882214”; data dostępu: 2020-11-10