Środa 15.04.2020

Dieta śródziemnomorska wyostrza umysł

Martwisz się o swoje funkcje umysłowe w tych dziwnych, stresujących czasach? Możesz zmniejszyć ryzyko upośledzenia funkcji poznawczych o połowę, jeśli będziesz ściśle przestrzegać diety śródziemnomorskiej, bogatej w warzywa, produkty pełnoziarniste, ryby i oliwę z oliwek ‒ wynika z najnowszych badań.

 



fot. shutterstockfot. shutterstock


„Osoby, które regularnie stosowały dietę śródziemnomorską zmniejszyły prawie o 45-50 proc. ryzyko upośledzenia funkcji poznawczych” - powiedziała główna autorka badania dr Emily Chew, która kieruje Zakładem Epidemiologii i Zastosowań Klinicznych (DECA) w National Eye Institute w Bethesda, Maryland.

„Ciągle rośnie liczba dowodów, że jesteś tym, co jesz, jeśli chodzi o zdrowie mózgu” - dodał dr Richard Isaacson, który kieruje kliniką profilaktyki choroby Alzheimera w Centrum Medycznym Weill Cornell w New York-Presbyterian.

„Każdy może dziś przejąć kontrolę nad zdrowiem swojego mózgu i zmniejszyć ryzyko upośledzenia funkcji poznawczych poprzez proste wybory dietetyczne”


Ścisłe przestrzeganie diety zostało zdefiniowane jako jedzenie ryb dwa razy w tygodniu, a także regularne spożywanie owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych, orzechów, roślin strączkowych i oliwy z oliwek, przy jednoczesnym ograniczeniu spożycia czerwonego mięsa i alkoholu.
 

„Najsilniejszym czynnikiem, który naprawdę działa, było regularne spożywanie ryb” - powiedział Isaacson, z McKnight Brain Research Foundation.

Badania pokazują, że zmiany stylu życia poprawiły funkcje poznawcze u osób zagrożonych chorobą Alzheimera
 
W badaniach przeanalizowano dane 8 tysięcy osób z chorobami oczu, związanymi z wiekiem: (AREDS) i AREDS2.


Dlaczego badacze mieliby korzystać z badania wzroku w celu przeanalizowania wpływu diety na funkcje poznawcze?


„Siatkówka jest przedłużeniem mózgu” - powiedziała Chew. „Jedna trzecia mózgu działa na wzrok, a siatkówka wyłania się wokół gałki ocznej i wraca przez nerw wzrokowy aż do mózgu”.


Dlatego uważa się, że wszelkie przeciwutleniacze, które mogą poprawić siatkówkę, mogą również poprawić działanie mózgu.


Już wcześniejsze badania AREDS, opublikowane w 2001 roku, wykazały, że ludzie, którzy stosowali diety bogate w ryby i warzywa, z wiekiem rzadziej chorowali na zwyrodnienie plamki żółtej. Wynika to z dwóch ważnych przeciwutleniaczy, które nie są naturalnie wytwarzane w organizmie: luteiny i zeaksantyny.

Luteinę i zeaksantynę znajdziemy we wszystkich warzywach, ale szczególnie dobrymi źródłami tych przeciwutleniaczy są zielone warzywa liściaste, takie jak jarmuż, pietruszka, szpinak, brokuły i groszek.
 

W organizmie luteina i zeaksantyna wędrują do siatkówki oka. Pomagają w filtrowaniu szkodliwych, długości fali niebieskiego światła, które mogą uszkodzić komórki oka.


Badanie wykazało, że wysokie przestrzeganie diety śródziemnomorskiej pomogło zmniejszyć ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej na wszystkich etapach.


„Nie zawsze zwracamy uwagę na naszą dietę. Musimy zbadać, w jaki sposób odżywianie wpływa na mózg i oczy” ‒ powiedziała dr Emily Chew, główna autorka badań.

Ekologia.pl

 

 

Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy