Dla złotokreta hotentockiego długość penisa ma znaczenie

Sobota 03.11.2018
Złotokret (Chrysochloridae) fot. Killer18/Wikipedia CC Złotokret (Chrysochloridae) fot. Killer18/Wikipedia CC

Im większy penis złotokreta hotentockiego (Amblysomus hottentotus) tym wydaje się on bardziej atrakcyjny dla samicy i ma większe szanse na spłodzenie potomstwa. – wynika z badań opublikowanych na łamach czasopisma „Mammalian Biology”.

Samice złotokreta hotentockiego używają rozmiaru penisa płci przeciwnej, jako wskazówki ich przydatności jako reproduktora – poinformowali naukowcy na łamach „Mammalian Biology”.

Złotokrety to rodzina niewielkich (8 do 20 cm długości) afrykańskich ssaków. Żywią się owadami i pierścienicami znajdowanymi pod ziemią, a w poszukiwaniu pokarmu wykorzystują dobrze rozwinięty słuch. Sierść złotokretów ma metaliczny połysk.

„Krety z tego gatunku są idealnie przystosowane do warunków w jakich żyją. Mają cylindryczny kształt ciała, spiczasty nos, twardą skórę i zmodyfikowane przednie łapy, które przypominają łopatki.” – powiedział autor badań profesor Nigel Bennett z University of Pretoria w RPA.

„Na razie wiemy bardzo mało o ich zwyczajach godowych. Są to zwierzęta, które żyją samotnie, nie łączą się w pary, ale wykorzystują każdą okazję, każdy kontakt do zapłodnienia” – dodał. Naukowcy podejrzewają, że w poszukiwaniu partnera kierują się głównie zmysłem zapachu i dotyku.

Co ciekawe, badania naukowców wykazały, że samce złotokretów mają bardzo małe penisy – od 1,2 do 2,5 mm. „To prawdopodobnie jeden z mniejszych penisów w stosunku do długości ciała w królestwie zwierząt. Co ciekawe, długość penisa jest znacząco różna u poszczególnych osobników” – wyjaśnia prof Bennett.

Zdaniem naukowców rozmiar penisa jest przydatnym kryterium w środowisku składającym się z ciemnych tuneli, w którym samice nie mogą sprawdzić innych cech świadczących o zdolności reprodukcyjnej samców. „Długość penisa to jedyne możliwe do oszacowania kryterium w ciemnych tunelach podziemnych.” – powiedział BBC News dr Bateman.

Nie jest to odosobniony przypadek. Inne zwierzęta żyjące w ciemnościach, jak nietoperze czy foki mieszkające w mętnych wodach, prawdopodobnie również oceniają atrakcyjność partnera przez pryzmat penisa. – spekulują naukowcy.

BBC News