Poniedziałek 12.04.2021

Dlaczego goryle biją się w klatkę piersiową?

Widok goryla bijącego się w klatkę piersiową jest jednym z najbardziej znanych w królestwie zwierząt. Pojawiło się mnóstwo spekulacji na temat tego, dlaczego te wielkie małpy człekokształtne zachowują się w ten sposób. Czy onieśmiela rywali lub przyciąga potencjalne partnerki? Co zaskakujące, niewiele było formalnych dowodów potwierdzających te hipotezy ‒ aż do teraz.

Prymatolodzy z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej im. Maxa Plancka w Niemczech spędzili ponad 3000 godzin, obserwując goryle górskie w Parku Narodowym Wulkanów w Rwandzie. Ich obserwacje, które zostały opublikowane w czasopiśmie Scientific Reports, pokazują, że częstotliwość uderzeń w klatkę piersiową odzwierciedla rozmiar ciała. U goryli wielkość ciała jest wskaźnikiem dominacji i sukcesu reprodukcyjnego, więc bicie w klatkę piersiową może być postrzegane jako „sygnał” tych cech.
Mówi potencjalnym rywalom „trzymaj się z daleka!” albo przyszłym rywalkom: „jestem twoim mężczyzną!”. Kiedy goryle mają uderzyć się w klatkę piersiową, zazwyczaj stoją prosto i wykonują szybkie ruchy rękoma. Uderzenia można usłyszeć z odległości ponad kilometra, chociaż naukowcy zarejestrowali te częstotliwości ze znacznie bliższej odległości.

W latach 2014–2016 zarejestrowali dźwięk ponad 500 uderzeń w klatkę piersiową 25 różnych samców. Sfotografowali również każdego goryla, by móc wykonać pomiary ciała. Kiedy naukowcy porównali nagrania z rozmiarami małp, odkryli, że największe samce wytwarzają dźwięki o niższych częstotliwościach. Wynika to prawdopodobnie z faktu, że większe osobniki mają również większe worki powietrzne w pobliżu krtani. Podobnie jak warkot aligatora lub ryk żubra, te dźwięki o niskiej częstotliwości mogą zatem opisywać rozmiar samca innym bez konieczności zbliżania się do nich na tyle blisko, aby wizualnie przekazać te informacje.

„To wspaniale, że mogliśmy pokazać, że rozmiar ciała jest zakodowany w tych spektakularnych pokazach” ‒ mówi Edward Wright, pierwszy autor badania z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej im. Maxa Plancka w Lipsku w Niemczech.

Wcześniejsze badania wykazały, że rozmiar goryla jest ściśle powiązany z dominacją społeczną i sukcesem reprodukcyjnym. W związku z tym rywal płci męskiej słysząc bicie klatki piersiowej może ocenić jego konkurencyjność. Chociaż samce goryli mogą być bardzo agresywne, fizyczne konfrontacje między gorylami są rzadkie. Te uderzenia w klatkę piersiową mogą być jednym z wielu sposobów, w jakie dominujące samce goryli utrzymują rywali w ryzach. Chociaż każdy samiec bił się w klatkę piersiową średnio zaledwie 1,6 razy co 10 godzin, większe, bardziej dominujące samce uderzały w klatkę piersiową częściej i dłużej. Ale to nie tylko samce powinny zwracać uwagę na prawidłowe bicie klatki piersiowej. Kobiety mają również wiele dobrych powodów, aby słuchać tych pokazów, które mogą poprowadzić je w kierunku najbardziej atrakcyjnego potencjalnego partnera. Chociaż w tym konkretnym badaniu nie badano bicia w klatkę piersiową jako przejawu zalotów, naukowcy wiedzą z wcześniejszych obserwacji goryli srebrnogrzbietowych, że samce najczęściej biją się w klatkę piersiową, gdy samice wchodzą w okres rui.

Co ciekawe, obserwacje ujawniły również duże zróżnicowanie wśród samców pod względem liczby uderzeń, a także czasu ich trwania. „To wskazuje na możliwość, że uderzenia w klatkę piersiową mogą mieć indywidualne sygnatury, ale potrzebne są dalsze badania, aby to sprawdzić” - mówi Wright.

1. “https://www.zmescience.com/ecology/animals-ecology/why-do-gorillas-beat-their-ches/”; data dostępu: 2021-04-12