Poniedziałek 16.12.2019

Dlaczego impulsywnie sięgamy po jedzenie?

Jesteś na diecie, ale aromat popcornu w holu kina wywołuje pozornie nieodparte pragnienie. W ciągu kilku sekund zamówiłeś wannę z jedzeniem, a zjadłeś kilka garści. Naukowcy odkryli, że nadmierne jedzenie można kontrolować poprzez obwód mózgowy, który kontroluje impulsywność pokarmową..  Jest to o tyle istotne, że stan impulsywności jest powiązany z zaburzeniami odżywiania, które mogą prowadzić do zaburzeń psychicznych, w tym uzależnienia od narkotyków.

Impulsywność lub reagowanie bez zastanowienia się nad konsekwencjami działania jest związane z nadmiernym przyjmowaniem pokarmu, objadaniem się, przyrostem masy ciała i otyłością, a także kilkoma zaburzeniami psychicznymi, w tym uzależnieniem od narkotyków i nadmiernym hazardem.
Zespół naukowców z University of Georgia, zidentyfikował konkretny obwód w mózgu, który kontroluje impulsywność pokarmową. Co stwarza możliwość, że pewnego dnia naukowcy będą mogli opracować leki przeciw przejadaniu się.

Odkrycia zespołu opublikowano niedawno w czasopiśmie Nature Communications.

„W twoim mózgu znajduje się fizjologia, która reguluje twoją zdolność do odmawiania (impulsywne jedzenie)” ‒ powiedziała Emily Noble, adiunkt w College of Family and Sciences UGA, która jest główną autorką badania. „W modelach eksperymentalnych możesz aktywować ten zespół obwodów i uzyskać określoną reakcję behawioralną”.

Korzystając z modelu szczurzego, badacze skupili się na podzbiorze komórek mózgowych, które wytwarzają rodzaj przekaźnika w podwzgórzu zwany hormonem koncentrującym melaninę (MCH). Podczas gdy poprzednie badania wykazały, że podniesienie poziomu MCH w mózgu może zwiększyć spożycie pokarmu, badanie to jako pierwsze wykazało, że MCH odgrywa również rolę w zachowaniu impulsywnym.

„Odkryliśmy, że kiedy aktywujemy komórki w mózgu, które wytwarzają MCH, zwierzęta stają się bardziej impulsywne w zachowaniu wokół jedzenia” ‒ powiedział Noble.

„Aktywacja tej specyficznej ścieżki neuronów MCH zwiększyła impulsywne zachowanie bez wpływu na normalne jedzenie z powodu potrzeby kalorycznej lub motywacji do spożywania pysznego jedzenia” - powiedział Noble. „Zrozumienie, że ten obwód, który selektywnie wpływa na impulsywność jedzenia, otwiera drogę do możliwości, że pewnego dnia będziemy w stanie opracować leki na przejadanie się, które pomogą ludziom trzymać się diety bez zmniejszania normalnego apetytu.”

1. Emily E. Noble, Zhuo Wang, Clarissa M. Liu, Elizabeth A. Davis, Andrea N. Suarez, Lauren M. Stein, Linda Tsan, Sarah J. Terrill, Ted M. Hsu, A-Hyun Jung, Lauren M. Raycraft, Joel D. Hahn, Martin Darvas, Alyssa M. Cortella, Lindsey A. Schier, Alexander W. ; “Hypothalamus-hippocampus circuitry regulates impulsivity via melanin-concentrating hormone. ”; Nature Communications, 2019; 10 (1) DOI: 10.1038/s41467-019-12895-y;