Środa 05.06.2019

Dzikie pszczoły budują gniazda z plastiku

Tworzywa sztuczne gromadzą się w ekosystemach na całym świecie, nie tylko w oceanach i jeziorach. Jego szkodliwy wpływ na dziką przyrodę został szeroko udokumentowany, ale kilka zwierząt ‒ takich jak altanniki i kraby pustelniki ‒ robią, co w ich mocy, aby go poddać recyklingowi. Taki wysiłek podejmują również dzikie pszczoły mieszkające w  Kanadzie.

Megachile rotundata na kwiatach lucerny Pollinator at en.wikipedia [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia CommonsMegachile rotundata na kwiatach lucerny Pollinator at en.wikipedia [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Te maleńkie owady nie mogą poddać recyklingowi całego plastiku zalegającego w naturze. Mimo to ich pomysłowe wykorzystanie poliuretanu i polietylenu ilustruje, jak powszechne stało się zanieczyszczenie środowiska tworzywami sztucznymi i jak z tym problemem radzi sobie przyroda.
„Plastikowe odpady przenikają globalny krajobraz” ‒ piszą autorzy badania w czasopiśmie Ecosphere. „Chociaż udokumentowano negatywny wpływ zarówno na gatunki, jak i ekosystemy, istnieje niewiele obserwacji elastyczności behawioralnej i adaptacji gatunków, zwłaszcza owadów, w środowiskach o coraz większym bogactwie tworzyw sztucznych”.

Naukowcy odkryli dwa gatunki pszczół, które wprowadzają plastik do swoich gniazd. Dzikie pszczoły nie budują dużych kolonii ani nie produkują miodu jak pszczoły miodne, zamiast tego wybierają małe gniazda w podziemnych otworach, jamach drzew lub szczelinach w budynkach.

Jedna z badanych pszczół, Megachile rotundata, normalnie odgryza kawałki liści i kwiatów, aby zrobić z nich gniazda. Naukowcy odkryli jednak, że trzy z ośmiu komórek czerwiowych zawierały fragmenty plastikowych torebek polietylenowych. „Wszystkie kawałki miały ten sam biały, błyszczący kolor i konsystencję„ plastikowej torebki ” ‒ twierdzą naukowcy ‒ a więc przypuszczalnie pochodzą z tego samego źródła.

Chociaż nie wytwarzają miodu, pszczoły Megachile rotundata, pracują dla amerykańskich i kanadyjskich rolników przez zapylanie upraw, w tym lucerny, marchwi, rzepaku i melonów. W tym celu owady eurazjatyckie zostały wprowadzone do Ameryki Północnej w latach 30. XX wieku i od tego czasu stały się dzikie, łącząc się z wieloma rodzimymi gatunkami pszczół.

W oddzielnym badaniu przeprowadzonym w Argentynie w latach 2017–2018 naukowcy badający owady zapylające cykorię znaleźli gniazdo wykonane w całości z tworzyw sztucznych. Gniazdo, które składało się z trzech oddzielnych komórek, było zrobione z cienkiego, jasnoniebieskiego plastiku, takiego jak ten używany do produkcji plastikowych toreb na zakupy, i twardszego, białego plastiku. To pierwszy znany przykład takiej konstrukcji na świecie. W porównaniu z pozostałymi dwoma gniazdami zbadanymi przez naukowców, które zostały wykonane z naturalnych materiałów, to miało wyższy wskaźnik śmiertelności pszczół. Jedna z komórek zawierała martwą larwę,  a druga była niedokończona. Badanie zostało przeprowadzone przez Marianę Allasino z Narodowego Instytutu Technologii Rolnych w Argentynie oraz zespół naukowców i opublikowane w czasopiśmie Apidologie.

Kanadyjscy naukowcy zbadali także drugą pszczołę, rodzimą Megachile campanulae, która zwykle zbiera żywice i soki z drzew, aby zbudować gniazda. Wraz z tymi naturalnymi materiałami, owady wykorzystują w komórkach plastra uszczelniacze z poliuretanu.

„Ciekawe jest to, że u obu gatunków pszczół rodzaj użytego tworzywa strukturalnego odzwierciedla rodzimy materiał gniazdowy” ‒ dodali naukowcy, „sugerując, że struktura materiału gniazdującego jest ważniejsza niż chemiczne lub inne wrodzone cechy materiału”.
Tworzywa sztuczne mogą mieć zarówno zalety, jak i wady. Pszczoły, które używały kawałków plastikowych toreb, nie doznały żadnych epidemii pasożytów. Pszczoły te nigdy nie zostały zaatakowane przez osy, które nie były w stanie przegryźć plastiku. Z drugiej strony plastik nie przepuszcza powietrza, więc w gniazdach nie było wystarczającej ilość wilgoci, co sprzyjało rozwojowi niebezpiecznej pleśni.

Nadal nie jest jasne, dlaczego dzikie pszczoły używają plastiku, ale ponieważ plastik staje się naturalnym elementem krajobrazu, takie zachowanie może być coraz powszechniejsze.

1. “https://www.mnn.com/lifestyle/recycling/blogs/wild-bees-are-recycling-plastic-study-finds”; data dostępu: 2019-06-05