Dziwaczny pajęczak, który przypomina królika

Wtorek 06.11.2018
Bunny Harvestman, Metagryne bicolumnata Fot.  Andreas Kay [CC NC SA 2.0 ], Flickr.com Bunny Harvestman, Metagryne bicolumnata Fot. Andreas Kay [CC NC SA 2.0 ], Flickr.com

W deszczowych lasach Ekwadoru żyje pajęczak, który wygląda jak wielka czarna głowa królika na ośmiu bardzo długich żółtych nogach. Przerażające? Zwierzę jest zupełnie niegroźne. Nie ma kłów ani jadu. Jest padlinożercą, a nie groźnym zabójcą.

Ten osobliwy pajęczak został sfotografowany przez przyrodnika Andreasa Kaya w amazońskim lesie deszczowym w Ekwadorze w lipcu 2017 r. Metagryne bicolumnata należy do liczącego ponad 6 tys. gatunków rzędu pajęczaków. Dzięki swoim króliczym uszom otrzymał nazwę Bunny Harvestman.

Metagryne bicolumnata, mimo swojego niepokojącego wyglądu, nie ma gruczołów jadowych i jest absolutnie nieszkodliwy. Prawdopodobnie chodzi po świecie już od 400 milionów lat, zanim nawet dinozaury przemierzały ziemię. Nie wiemy, dlaczego żniwiarz ma żółte oczka i długie uszy, które sprawiają, że wygląda jak głowa ssaka – taka aparycja ma prawdopodobnie odstraszać potencjalnych wrogów i drapieżników.

Gatunek ten został odkryty w 1959 roku przez niemieckiego specjalistę od pajęczaków Carla Friedricha Roewera.