Ile owadów rocznie zjadają ptaki?

Wtorek 17.07.2018
pixabay.com pixabay.com

400-500 milionów ton ‒ tyle owadów zjadają rocznie ptaki z całego świata. Jest to dowód na to, jak dużą rolę odgrywają ptaki w regulacji populacji owadów roślinożernych ‒ przekonują naukowcy na łamach czasopisma „The Science of Nature”

Naukowcy z University of Basel w Szwajcarii, pod kierownictwem Martina Nyffelera sprawdzili wyniki badań opisanych w 103 pracach naukowych poświęconych zwyczajom ptaków w obszarze siedmiu najważniejszych biomów. Na podstawie tych wyników badacze oszacowali, że ptaki na Ziemi zjadają nawet pół miliarda ton owadów rocznie. W ich dziobach lądują chrabąszcze, chrząszcze, mrówki, muchy, mszyce, motyle, ćmy, pasikoniki i wiele innych stawonogów. Najwięcej owadów, około 300 milionów ton, konsumowanych jest w lasach. Pozostałe owady łapane są na obszarach sawanny, łąk, pól uprawnych, te żyjące na pustyniach i w obszarze arktycznej tundry.

‒ Nasze wyniki wskazują na niezmiernie istotną ekologiczną i ekonomiczną rolę, jaką pełnią ptaki ograniczając populację potencjalnie szkodliwych roślinożernych owadów, szczególnie na obszarach leśnych ‒ mówi Nyffeler. Tylko nieliczne inne zwierzęta, na przykład pająki, są w stanie pełnić podobnie pożyteczną rolę ‒ dodaje.

Poprzednie badania prowadzone przez Nyffelera wykazały, że pająki konsumują rocznie od 441 do 881 milionów ton owadów.

‒ Ptaki są równocześnie coraz bardziej zagrożone w związku z postępującymi procesami wycinania lasów, zwiększania obszarów uprawnych i coraz szerszego stosowania tam środków ochrony roślin. Do tego dochodzą jeszcze zagrożenia ze strony kotów domowych, zderzenia z obiektami zbudowanymi przez człowieka, wreszcie nadmierne oświetlenie i zmiany klimatyczne ‒ podkreśla.

Zdaniem badaczy, jeśli nie zlikwidujemy tych zagrożeń, musimy liczyć się z tym, że kluczowe usługi ekosystemowe, w tym zwalczanie szkodników, zostaną utracone.

Źródło: The Science of Nature