Piątek 12.02.2021

Jak powstrzymać swojego kota przed zabijaniem dzikich zwierząt?

Według nowych badań opiekunowie kotów, którzy chcą powstrzymać swoje zwierzęta przed polowaniem na dziką przyrodę, powinni bawić się nimi i karmić je większą ilością mięsa.

W Wielkiej Brytanii żyje 7,5 miliona kotów i szacuje się, że zabijają one około 100 milionów zwierząt rocznie. Co daje miliardy martwych zwierząt w USA i 230 milionów w Australii. Ofiarą kotów padają głównie ssaki, takie jak myszy, szczury i króliki, jedna czwarta to ptaki, takie jak wróble i kosy, a reszta to żaby i jaszczurki. Troska o dziką przyrodę zderzyła się z niechęcią właścicieli kotów do trzymania zwierząt w domu, hamowania tego, co postrzegają jako naturalne zachowanie. Nowe badanie jest pierwszym, które dotyczy pierwotnych przyczyn, dla których dobrze odżywione koty nadal polują.
Naukowcy stwierdzili, że te koty atakują dziką zwierzynę, bo są głodne i po prostu lubią polować! „Koty lubią emocje związane z polowaniem” ‒ powiedział prof. Robbie McDonald z Uniwersytetu w Exeter w Anglii. „Nasze badanie pokazuje, że dzięki całkowicie nieinwazyjnym, nieograniczającym metodom właściciele mogą zmienić to, co koty chcą robić.” Naukowcy nie są pewni, dlaczego zabijanie zostało ograniczone przez karmienie kotów karmą premium, w której wszystkie białka pochodziły z mięsa, ale stwierdzili, że koty mają określone potrzeby dietetyczne, w tym na określone aminokwasy występujące w mięsie. „Niektóre karmy dla kotów zawierają białko pochodzenia roślinnego i jest możliwe, że te karmy pozostawiają u niektórych kotów niedobór jednego lub więcej mikroelementów, co skłania je do polowania” ‒ powiedziała Martina Cecchetti z University of Exeter, która przeprowadziła testy.

„Jednak produkcja mięsa wiąże się z wyraźnymi problemami klimatycznymi i środowiskowymi, więc jednym z naszych kolejnych kroków jest ustalenie, czy można dodać określone mikroelementy do karmy dla kotów, aby ograniczyć polowania”.

Badanie, opublikowane w czasopiśmie Current Biology, obejmowało ponad 300 kotów przed i po zmianie karmy lub wprowadzaniu zabaw. Zabawa z piórkiem na sznurku trwała od 5 do 10 minut i zachęcała koty do skakania i biegania. Podczas badania właściciele symulowali polowanie, pozwalając kotom podchodzić, gonić i rzucać się na piórko. Jak wykazały analizy taka symulacja zmniejszyła liczbę zabitych ssaków, ale nie ptaków. Może to być spowodowane tym, że zabawa często przypadała wieczorem, kiedy koty polują na myszy i szczury ‒ stwierdzili naukowcy. Polowania na ptaki odbywają się zwykle rano. Z kolei pokarm mięsny ograniczył polowania zarówno na ssaki, jak i ptaki.

Naukowcy nie wiedzą jeszcze, czy więcej czasu na zabawę skróciłoby więcej polowań, czy też efekty podawania mięsnego jedzenia i zabawy sumowałyby się, ale zamierzają przeprowadzić dalsze badania. Trzy czwarte właścicieli stwierdziło, że po zakończeniu badania będzie kontynuować zabawę ze swoimi zwierzętami, ale tylko jedna trzecia stwierdziła, że ​​pozostanie przy bardziej kosztownej karmie premium.

George Bradley z organizacji charytatywnej SongBird Survival, która finansowała badania, powiedział: „Badanie pokazuje, że właściciele kotów mogą podjąć kilka prostych kroków, aby naprawdę poprawić zdrowie i szczęście naszych zwierząt, a także wpłynąć na populację zwierząt dzikich ”.

1. “https://edition.cnn.com/2021/02/11/europe/play-meat-cat-hunting-scli-intl-gbr-wellness/index.html”; data dostępu: 2021-02-12