Poniedziałek 01.07.2019

Jak zrobić jadalne białko z powietrza i energii elektrycznej?

Weź wodę, dwutlenek węgla i mikroby, dodaj do tego dawkę energii elektrycznej, czas i voila: jadalne białko gotowe. Ten przepis pochodzi od fińskich naukowców, którzy twierdzą, że opracowali technikę wytwarzania żywności praktycznie z powietrza.

Solein składa się z około 50 procent białka, 20–25 procent węglowodanów i 5–10 procent tłuszczu , Źródło: solarfoods.fiSolein składa się z około 50 procent białka, 20–25 procent węglowodanów i 5–10 procent tłuszczu , Źródło: solarfoods.fi

Założona pod koniec 2017 r. Firma Solar Foods chce wprowadzić na rynek zupełnie nowy rodzaj żywności. Ich główny produkt, białko Solein, powstaje w podobnym procesie jak piwo ‒ tylko zamiast cukru, głównymi składnikami procesu jest dwutlenek węgla i wodór. Fińska firma ma nadzieję, że pewnego dnia ich białko stanie się wegańską alternatywą dla mięsa i soi.
Produkcja rozpoczyna się od elektrolizy wody w celu wytworzenia wodoru. Następnie firma łączy wodór z dwutlenkiem węgla i niektórymi minerałami w celu zasilania mikrobów, które tworzą białko. Mikroby są poddawane obróbce cieplnej w celu wytworzenia proszku białkowego.

„Skład Solein jest prawie identyczny jak w przypadku soi lub glonów. Składa się z około 50 procent białka, 20–25 procent węglowodanów i 5–10 procent tłuszczu ”- mówi Pasi Vainikka, prezes Solar Foods. Różnica polega jednak na tym, że produkcja jednego kilograma Solein zużywa 250 razy mniej wody niż produkcja soi.

„Naszym celem jest przekształcenie białka w produkt wysokiej jakości, którego wpływ na środowisko będzie 10-100 razy mniejszy niż produktów mięsnych lub ich substytutów obecnie dostępnych na rynku” - wyjaśnia Vainikk.

Według pomysłodawców proszek może być spożywany na trzy sposoby: jako suplement białkowy dodawany do istniejącej żywności, do pieczywa czy napojów; jako składnik alternatywnych mięs na bazie roślin, takich jak hamburgery warzywne; po trzecie, technika Solein może być stosowana jako źródło aminokwasów do produkcji mięsa hodowlanego.

„Białko samo w sobie nie ma żadnego smaku, co oznacza, że można je łatwo stosować w każdym rodzaju produktów spożywczych” - mówi Vainikka.

Ponieważ produkcja Solein nie jest uzależniona od dostępności gruntów ornych lub od pogody, można ją przygotowywać praktycznie wszędzie ‒ czy to na obszarach miejskich, na pustyni, czy nawet w przestrzeni kosmicznej. „To nie tylko ogólnoświatowa szansa, ale także szansa międzygalaktyczna. Świat nam nie wystarcza!” ‒ Mówi Vainikka.

Jeśli chodzi o koszty, Vainikka szacuje, że cena proszku będzie się wahała od 7 do 10 euro za kilogram, co, jak ma nadzieję, będzie konkurencyjne w stosunku do innych białek pochodzenia roślinnego i zwierzęcego już dostępnych na rynku.

Zespół ma przed sobą długą drogę, po części ze względu na problemy ze skalowalnością i przepisami bezpieczeństwa, których musi przestrzegać przed wprowadzeniem na rynek żywności. Kolejnym krokiem jest udoskonalenie procesu produkcji białka na znacznie większą skalę. Będzie to wymagać budowy nowych reaktorów, poprawy wydajności i dostosowania poziomów energii, aby pomóc bakteriom rosnąć tak szybko, jak to możliwe.
Celem Solar Foods jest rozpoczęcie komercyjnej produkcji Solein w 2021 r. Jednak firma nie planuje wprowadzenia na rynek własnego produktu konsumenckiego. Zamiast tego startup szuka do współpracy producentów żywności. „Przyłączenie się do historii Solar Foods to doskonała okazja, by stać się częścią przyszłości żywności” ‒ czytamy na ich stronie.

1. “https://solarfoods.fi/our-news/”; data dostępu: 2019-07-01