Wtorek 17.12.2019

Jakie jest najlepsze oświetlenie do spania?

Od kilku lat ogólny konsensus naukowy sugeruje, że niebieskie światło pochodzące od nowoczesnych urządzeń może znacznie zakłócić nasze rytmy dobowe. Aby to zrównoważyć, wiele telefonów czy komputerów ma teraz tryby nocne, oferujące żółte lub sepijne filtry ekranowe. Jednak nowe badania z University of Manchester podają w wątpliwość, te założenia sugerując jakoby żółte światło dezorientowało nasze biologiczne zegary.



fot. shutterstockfot. shutterstock

Według naukowców z Manchester University niebieskie światło z urządzeń nie jest głównym problemem w jakości snu. Kontrowersyjne odkrycie opublikowane w czasopiśmie Current Biology sugeruje, że problemem jest ciepłe i jasne światło.
Każdy ma naturalny, codzienny cykl czuwania. Zegar biologiczny synchronizuje się z otoczeniem, dzięki czemu jesteśmy czujni w ciągu dnia i śpimy w nocy.

Ale eksperci od dawna podejrzewali, że kontakt ze sztucznym światłem może zaburzać ten cykl. Istnieje również popularny pogląd, jakoby sztuczne niebieskie światło - takie, które pochodzi z ekranów komputerów i telefonów komórkowych - ma szczególnie silny efekt.

Aby zbadać szczególny wpływ koloru światła na układy okołodobowe, naukowcy przeprowadzili serię eksperymentów na myszach. Dzięki zastosowaniu oświetlenia wielokolorowego w badaniu odkryto, że światło żółte ma większy wpływ na zachowania okołodobowe zwierząt niż światło niebieskie.

Jasne światło któregokolwiek koloru stymulowało, a nie uspokajało, zgodnie z oczekiwaniami.

Dr Tim Brown, główny badacz, stwierdził, że odkrycia odpowiadają temu, co dzieje się w świecie przyrody, przy jasnym, ciepłym świetle dziennym.

„W ciągu dnia światło, które dociera do nas, jest względnie białe lub żółte i ma silny wpływ na zegar biologiczny. W czasie zmierzchu, gdy Słońce zachodzi, światło staje się bardziej niebieskie” ‒ powiedział.

„Jeśli więc chcesz uniknąć silnego wpływu światła na zegar biologiczny, najlepszym rozwiązaniem będzie przyciemniony błękit.”

Co to znaczy?

Ustawienia trybu nocnego dla telefonów i laptopów, który redukuje niebieskie światło nie ma sensu.

„W tej chwili ludzie często to robią, dostosowując kolor oświetlenia lub wyświetlaczy wizualnych i sprawiając, że ekrany stają się bardziej żółte” - powiedział dr Brown.

„Naszym zdaniem zmiana koloru ma dokładnie odwrotny efekt.”

Ale naukowcy twierdzą, że podstawowy sposób, w jaki światło wpływa na zegar biologiczny, jest taki sam dla wszystkich ssaków, w tym ludzi.

Zalecają jednak więcej badań, aby to potwierdzić.

Dr Manuel Spitschan z Oxford University powiedział: „To fascynująca praca, ale tak naprawdę nie wiemy jeszcze, czy to samo dzieje się u ludzi. Taka jest trudność w pracy na zwierzętach. „W przyszłości powinno być możliwe przeprowadzenie testów z ludźmi, aby się upewnić”.
Ekologia.pl

Bibliografia

  1. “https://www.news-medical.net/news/20191216/Blue-light-may-not-be-as-disruptive-to-our-sleep-patterns-as-previously-believed.aspx”; data dostępu: 2019-12-17
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy