Czwartek 10.06.2021

Już dziś obrączkowe zaćmienie Słońca

Już w ten czwartek Księżyc częściowo przesłoni Słońce, tworząc „jasny pierścień ognia” wokół naszej gwiazdy. Zjawisko będzie widoczne w całej Polsce. Obserwacje można rozpocząć od 11:45, natomiast maksimum nastąpi o godz. 12:54.

Zaćmienie Słońca to zjawisko astronomiczne, które powstaje gdy Księżyc znajdzie się pomiędzy Słońcem a Ziemią i tym samym przysłoni światło słoneczne. W czwartek, 10 czerwca 2021, w fazie maksymalnej zostanie zasłonięte ok. 20 procent tarczy słonecznej, więc nie odczujemy spadku jasności.
Najlepsza miejsce do obserwacji to Arktyka. Pas zaćmienia obrączkowego będzie przebiegał przez Kanadę, Grenlandię, okolice bieguna północnego i dotrze do wschodniego krańca Azji. Maksymalnie faza zaćmienia obrączkowego potrwa przez 3 minuty i 51 sekund. ‒ czytamy na stronie Urania - Postępy Astronomii.

A w Polsce? W naszym kraju zjawisko to będzie można zobaczyć jako zaćmienie częściowe. W Warszawie zacznie się ono o godzinie 11.55, maksymalną fazę około 0,20 osiągnie o 12.54, a zakończy się o 13.54. W innych miejscowościach poszczególne momenty mogą różnić się o kilka lub kilkanaście minut. Największa faza będzie widoczna w północnej Polsce - np. w Gdańsku czy Szczecinie osiągnie około 0,26. Z kolei w południowej części część Słońca zakryta przez Księżyc będzie najmniejsza, na przykład w Krakowie osiągając w maksimum około 0,14.

Jak oglądać zaćmienie Słońca? Należy pamiętać, aby nie patrzeć bezpośrednio na Słońce – grozi to uszkodzeniem lub utratą wzroku. Każdy, kto patrzy w niebo, powinien to robić tylko za pomocą ochronnego sprzętu, takiego jak zatwierdzone okulary zaćmienia lub projektor otworkowy. Nie wolno patrzeć na Słońce przy pomocy lornetki czy teleskopu, jeśli nie są one wyposażone w odpowiednie filtry. Zwykłe okulary przeciwsłoneczne też nie zapewniają odpowiedniej ochrony oczu!

Nie każde zaćmienie może być całkowite. Orbita Księżyca wokół Ziemi nie jest idealnie okrągła; odległość satelity od planety waha się od około 356 500 km do 406 700 km. Ta różnica powoduje, że pozorna wielkość Księżyca na niebie zmienia się o około 13%. Jeśli Księżyc zasłoni Słońce po bliższej stronie swojej orbity, całkowicie blokuje gwiazdę (zaćmienie całkowite). Z drugiej strony, jeśli Księżyc zasłoni Słońce po drugiej stronie swojej orbity, tak jak teraz, satelita nie przesłoni całkowicie dysku gwiazdy – i widoczny będzie „pierścień ognia” lub pierścień światła słonecznego.

1. “https://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C88093%2Czacmienie-slonca-widoczne-z-polski-juz-w-czwartek.html”; data dostępu: 2021-06-10