Piątek 23.07.2021

Kakadu w Sydney uczą się od siebie nawzajem, jak nurkować w koszach na śmieci

W Sydney duże, białe i hałaśliwe papugi (Cacatua galerita) w pełni przystosowały się do środowiska miejskiego, gasząc pragnienie w publicznych fontannach i szukając jedzenia na ulicach. Niektóre nauczyły się nawet, jak otwierać pokrywy koszy na śmieci, aby przeczesywać odpady w poszukiwaniu resztek. Ta wyjątkowa umiejętność stała się teraz tak powszechna, że naukowcy uważają, iż papugi naśladują i uczą się od siebie nawzajem – co jest znakiem ewolucji kulturowej.

Kakadu w Sydney nauczyły się, jak otwierać kosze, by szukać jedzenia. © MPI ds. zachowań zwierząt/ B. KlumpKakadu w Sydney nauczyły się, jak otwierać kosze, by szukać jedzenia. © MPI ds. zachowań zwierząt/ B. Klump

Kilka lat temu australijski naukowiec Richard Major nakręcił film przedstawiający kakadu w Sydney otwierającego dziobem i stopą zamkniętą pokrywę kosza na śmieci, aby uzyskać dostęp do kopalni złota z resztkami jedzenia w środku. Podzielił się nim z Barbarą Klump i Lucy Aplin, badaczkami z Instytutu Zachowania Zwierząt im. Maxa Plancka w Niemczech.
„Obserwacja tak pomysłowego i innowacyjnego sposobu na dostęp do żywności była tak ekscytująca, że od razu wiedzieliśmy, że musimy systematycznie badać to wyjątkowe zachowanie” – powiedziała Barbara Klump.

Według badań jest to pięcioetapowy proces otwierania pokrywy pojemnika przez ptaki. Ptak musi podważyć dziobem wieko, przekręcić szyję na bok i wskoczyć na krawędź kosza, przytrzymać go dziobem lub łapą, przejść wzdłuż krawędzi i na koniec otworzyć wieko.

W czwartek naukowcy opublikowali swoje odkrycia w czasopiśmie Science, w którym stwierdzono, że kultowe gatunki australijskich ptaków nauczyły się od siebie umiejętności żerowania i wykazywały się nie lada sprytem, opracowując różne sposoby otwierania pojemników.

Zespół badawczy rozpoczął ankietę internetową, pytając mieszkańców Sydney, czy widzieli kakadu podnoszące wieka kosza na śmieci w poszukiwaniu jedzenia. Przed 2018 r. takie zachowanie było zgłaszane tylko na trzech przedmieściach – ale pod koniec 2019 r. liczba ta wzrosła do 44 przedmieść.

„Te wyniki pokazują, że zwierzęta naprawdę nauczyły się zachowania od innych kakadu w ich sąsiedztwie” – powiedziała Klump.

Tak szybkie rozprzestrzenianie się techniki otwierania koszy na śmieci jest spowodowane jest koniecznością adaptacji i kulturowym uczeniem się. Badania, opublikowane w czasopiśmie Science, wykazały również różnice w technice otwierania pojemników kakadu między różnymi przedmieściami, wynikające z „lokalnych subkultur”.

To prawdopodobnie zależy od tego, kogo naśladowały ptaki. „Nasze wyniki pokazują, że rozprzestrzenianie się innowacji może nie tylko skutkować powstaniem kultury, ale może również prowadzić do powstania subkultur odrębnych geograficznie” – piszą autorzy.

Badanie rzuca również więcej światła na ewolucję zwierząt w środowiskach miejskich. Major powiedział, że zawsze są „zwycięzcy i przegrani”, gdy miasta rozrastają się i zmienia się sposób użytkowania gruntów. Zwycięzcami są zwierzęta, które potrafią przystosować się do nowych środowisk. „Kakadu poszerzają swoją dietę, dzięki czemu są w stanie wykorzystać możliwości w środowisku miejskim” – dodał. „Mam nadzieję, że nasze badania pomogą nam nauczyć się żyć z nimi, tak samo jak one uczą się żyć z nami”.

Kakadu zółtoczuba to bardzo inteligentny gatunek papugi, znany w Australii z głośnego skrzeczenia, a czasem destrukcyjnego zachowania. Jest to jeden z nielicznych znanych gatunków pozaludzkich, który potrafią tańczyć w rytm muzyki.

1. “https://www.mpg.de/17217291/0718-ornr-clever-cockatoos-learn-through-social-interaction-987453-x?c=2249”; data dostępu: 2021-07-23