Czwartek 23.07.2020

KFC pracuje nad drukowanym „mięsem przyszłości”

KFC chce stworzyć „restauracje przyszłości”. Firma łączy siły z laboratorium badawczym w Moskwie w Rosji, aby wyhodować w laboratorium kawałki kurczaka, które mają taki sam smaki konsystencję jak te obecnie serwowane w restauracjach. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, KFC będzie gotowe do wprowadzenia drukowanego kurczaka na jesieni 2020 roku.

Międzynarodowa sieć fast foodów nawiązała współpracę z rosyjską firmą 3D Bioprinting Solutions w celu stworzenia pierwszych na świecie laboratoryjnych bryłek kurczaka, które będą „jak najbardziej zbliżone pod względem smaku i wyglądu” do oryginalnego produktu.

Kawałki oparte na komórkach w laboratorium będą zawierały te same mikroelementy, co produkt oryginalny, z wyłączeniem różnych dodatków stosowanych w tradycyjnym rolnictwie i hodowli zwierząt, tworząc czystszy produkt końcowy.
Podczas gdy 3D Bioprinting Solutions opracowuje technologię addytywnego biodruku z wykorzystaniem komórek kurczaka i materiału roślinnego, KFC zapewni wszystkie niezbędne składniki, takie jak panierka i przyprawy, aby uzyskać charakterystyczny smak KFC.

Oczekuje się, że produkt będzie gotowy do testów jeszcze tej jesieni. Uważa się, że mięso pochodzenia komórkowego jest bardziej etyczne niż tradycyjna hodowla mięsa i ma bardzo mały wpływ na środowisko. Według badania przeprowadzonego przez American Environmental Science & Technology Journal, technologia hodowli mięsa z komórek umożliwia zmniejszenie zużycia energii o ponad połowę i redukcję emisji gazów cieplarnianych. Nie wymaga też ziemi, która potrzebna jest do tradycyjnej produkcji mięsa w gospodarstwie.

„W KFC uważnie obserwujemy wszystkie najnowsze trendy oraz staramy się nadążać za duchem czasu, wprowadzając zaawansowane technologie do naszych sieci restauracji” - powiedziała Raisa Polyakova, dyrektor generalny KFC Russia & CIS.

„Rzemieślnicze wyroby mięsne to kolejny krok w rozwoju naszej koncepcji„ restauracji przyszłości ”. Nasz eksperyment polegający na testowaniu technologii biodruku 3D do tworzenia produktów z kurczaka może również pomóc w rozwiązaniu kilku globalnych problemów.

„Cieszymy się, że możemy przyczynić się do jego rozwoju i pracujemy nad udostępnieniem go tysiącom ludzi w Rosji i, jeśli to możliwe, na całym świecie”.

Mięso na bazie komórek

Koncepcja żywności drukowanej w 3D nie jest nowa. Drukarki żywności są używane do drukowania słodyczy, jedzenia dla astronautów, a nawet pożywnych posiłków dla pacjentów domów opieki. Metoda biodruku stosowana jest w medycynie do tworzenia tkanek, a nawet narządów. Współzałożyciel i partner zarządzający 3D Bioprinting Solutions, Yusef Khesuani, powiedział, że ma nadzieję, że partnerstwo z KFC sprawi, że mięso na bazie komórek będzie szerzej akceptowalne i dostępne.

„Technologie biodruku 3D, początkowo szeroko rozpoznawane w medycynie, obecnie zyskują na popularności w produkcji żywności, takiej jak mięso”  ‒ powiedział.

„W przyszłości szybki rozwój takich technologii pozwoli nam uczynić produkty mięsne drukowane, bardziej dostępnymi i mamy nadzieję, że technologia stworzona w wyniku współpracy z KFC pomoże przyspieszyć wprowadzanie na rynek komórkowych produktów mięsnych w sklepie.” ‒ dodał.

1. “https://www.businessinsider.com/kfc-will-test-3d-printed-lab-grown-chicken-nuggets-this-fall-2020-7?IR=T”; data dostępu: 2020-07-23