Kwezal herbowy – opis, występowanie i zdjęcia. Ptak kwezal herbowy ciekawostki

Środa 25.04.2018
Kwezal - samica. By Francesco Veronesi from Italy [CC BY-SA 2.0 ], via Wikimedia Commons Kwezal - samica. By Francesco Veronesi from Italy [CC BY-SA 2.0 ], via Wikimedia Commons

Oszałamiająco piękne, połyskliwe pióra samca kwezala herbowego wystają daleko poza gniazdo, które zbudował ze swoją samicą w dziupli wydrążonej w pniu drzewa w Gwatemali. Zapierający dech w piersiach widok tego czczonego, ale zagrożonego wymarciem ptaka, staje się niestety coraz rzadszy...

Indiański panteon prekolumbijskiej Ameryki Środkowej wysoko stawiał Quetzalcoatla – opierzonego węża, który obdarzył ludzi urodzajem i dobrobytem. Upierzenie jego było takie same, jak podobnie czczonego ptaka. Olśniewające pióra kwezali, zdobiące głowy władców Azteków i Majów, były symbolem bogactwa, wysokiego statusu i obfitości plonów. Podczas ich panowania pióra kwezali były wręczane jako wyrazy uznania. Pióra wyrywano złowionym ptakom, które następnie wypuszczano. Bowiem za zabicie kwezala groziła kara śmierci.

Hołd składany mieniącemu się barwami tęczy ptakowi przetrwał w nazwie gwatemalskiej jednostki monetarnej, zwanej quetzalem. Nie zmienia to faktu, że populacja tego gatunku przeżywa kryzys. Pierwsze problemy pojawiły się w XIX wieku, gdy wypchane kwezale masowo wysyłano statkami do Europy. Teraz działacze ochrony przyrody walczą o zachowanie naturalnych siedlisk gatunku, zamienianych na pola uprawne i pastwiska.

Olśniewający kwezal herbowy

Eksplozja barw rozjaśnia las, gdy kwezal leci, szukając pokarmu. Małe owoce podobne do awokado stanowią podstawę diety dorosłych ptaków. Pisklęta natomiast zjadają także owady, jaszczurki i żaby. Podczas wiosennych godów startuje ku górze z koron trzydziestometrowych drzew, krąży, śpiewając, i spada ku ziemi jak rakieta, a jego ogon spływa za nim niczym ogon komety. Turyści wędrujący do rezerwatów przyrodniczych środkowej Ameryki mają nadzieję ujrzeć tego wspaniałego ptaka, który poza sezonem godowym żyje w samotności.

Kłęby chmur kryją szczyty gór w Rezerwacie Biosfery Sierra de las Minas w Gwatemali – głównym siedlisku kwezali. Utworzony w 1990 roku, obejmujący prawie 240 tysięcy hektarów rezerwat ma siedliska na wysokości od kilkunastu do 3000 metrów n.p.m. i składa się w około 60% z lasów będących własnością państwa.

Kwezal - samiec. By Dominic Sherony [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons