Lekarze przepisują górskie wędrówki i obserwacje ptaków na receptę

Poniedziałek 29.10.2018
pixabay.com pixabay.com

National Health Service Shetland wprowadziła nowe plany leczenia szeregu chronicznych dolegliwości, m. in. wysokiego ciśnienia, cukrzycy i depresji. Od ponad miesiąca, szkoccy lekarze, zamiast tradycyjnych recept na leki, przepisują teraz długie spacery, wędrówki górskie i obserwowanie ptaków.

Przyroda jest paliwem dla ducha. Gdy czujemy się pozbawieni sił często sięgamy po pigułki, jednak badania wykazują, że znacznie lepszym sposobem na dodanie sobie energii jest kontakt z naturą. Spacer na świeżym powietrzu może oczyścić głowę, zrelaksować ciało i sprawić, że poczujemy się lepiej. Zalety kontaktu z przyrodą docenili także szkoccy lekarze, którzy zachęcają pacjentów, by zamiast garści tabletek wyszli po prostu na dwór.

Program „Nature Prescriptions” powstał dzięki współpracy pomiędzy NHS Shetland I Królewskie Towarzystwo Ochrony Ptaków w Szkocji. W ramach „Nature Prescriptions” specjaliści, zamiast tradycyjnych recept, zalecają obserwacje ptaków, górskie wędrówki, chodzenie po plaży w poszukiwaniu muszelek, spacer z pożyczonym od sąsiada psem, plecenie wianka czy dotknięcie morza. „Natura na receptę” ma pomóc w leczeniu chorób psychicznych, cukrzycy, chorób serca, czy depresji.

Pacjenci otrzymają kalendarze i listy spacerów sporządzone przez Królewskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, pokazujące im poszczególne gatunki ptaków i rośliny oraz odpowiednie drogi, którymi można się przemieszczać. Ulotki będą dostępne w gabinetach lekarskich.

„Kontakt z przyrodą nie zastąpi tradycyjnej medycyny, ale zapewni dodatkowe wsparcie leczenia” ‒ mówi dr Chloe Evans, która pilotowała program. Ma też wiele zalet. „Natura na receptę nic nie kosztuje, jest łatwo dostępna, pozwala na lepszy kontakt z otoczeniem, co może prowadzić do poprawy zdrowia fizycznego i psychicznego” ‒ przekonuje dr Evans.