Środa 19.05.2021

Leonardo DiCaprio przekaże 43 miliony dolarów na rzecz odbudowy Wysp Galapagos

Leonardo DiCaprio ogłosił, że przekaże datek w wysokości 43 milionów dolarów na szeroko zakrojone operacje ochronne na wyspach Galapagos.

fot. shutterstockfot. shutterstock, Autor: DFree

Galapagos, rozsławione przez pioniera ewolucji Karola Darwina, są domem dla 54 zagrożonych gatunków i są dobrze znane ze swojej różnorodności dzikiej przyrody i fauny.

Plan DiCaprio, który powstał we współpracy z organizacją charytatywną Re: Wild, Dyrekcją Parku Narodowego Galapagos, ochroną wysp i społecznościami lokalnymi, ma na celu wprowadzenie szerokiej inicjatywy na rzecz ochrony przyrody na wyspach. Konta Gwiazdora na Instagramie i Twitterze przejmie weterynarz i specjalista od renowacji wysp Paula Castaño, aby informować obserwujących o pracy, którą wykonują.
„Kiedy podróżowałem na Wyspy Galapagos, spotykałem się z Paulą Castaño i innymi bohaterami środowiska w Ekwadorze, pracującymi dzień po dniu, aby ocalić jedno z najbardziej niezastąpionych miejsc na naszej planecie” ‒ napisał 46-letni DiCaprio.

„Na całym świecie rożnorodność biologiczna spada. Zdegradowaliśmy trzy czwarte dzikich miejsc i zepchnęliśmy ponad milion gatunków na skraj wyginięcia. Jeśli nie podejmiemy zdecydowanych działań, ponad połowa pozostałych dzikich obszarów Ziemi może zniknąć w ciągu najbliższych kilku dekad. Bohaterowie środowiska, których potrzebuje planeta, już tu są. Teraz wszyscy musimy podjąć wyzwanie i dołączyć do nich”.

Planowane działania obejmują przywrócenie wyspy Floreana, jednej z mniejszych wysp archipelagu o bogatej historii. Jest domem dla 54 zagrożonych gatunków, a zespół ma nadzieję na ponowne wprowadzenie 13 lokalnie wymarłych gatunków, w tym egzotycznego ptaka, przedrzeźniacza galapagoskiego. Po 1832 r. ludzka kolonizacja przyniosła drapieżniki, takie jak koty i psy; które przyczyniły się do tego, że w ciągu 50 lat przedrzeźniacz wyginął na wyspie.

DiCaprio zapłaci również za program hodowlany, który ma zapobiec wyginięciu różowego legwana ‒ którego na wolności pozostało tylko 200 osobników żyjących w cieniu aktywnego wulkanu - i pomoże chronić morskie zwierzęta Galapagos przed skutkami turystyki.

DiCaprio od dawna jest aktywny w dziedzinie środowiska - jego biografia na Twitterze brzmi „aktor i ekolog” – a w 2014 r. przemawiał do ONZ na temat zmian klimatycznych. Stworzył Fundację Leonardo DiCaprio, aby wspierać organizacje i inicjatywy które działają na rzecz „zabezpieczania zrównoważonej przyszłości dla naszej planety ”.

1. “https://www.thenews.com.pk/latest/836442-leonardo-dicaprio-to-donate-43m-for-conservation-efforts-at-galpagos-islands”; data dostępu: 2021-05-19