Lód wodny wykryty na powierzchni Księżyca

Środa 22.08.2018
Naukowcy potwierdzili występowanie lodu na biegunach Księżyca. Źródło: NASA Naukowcy potwierdzili występowanie lodu na biegunach Księżyca. Źródło: NASA

Naukowcy twierdzą, że mają ostateczne dowody na występowanie lodu wodnego na powierzchni Księżyca. Złoża lodu znajdują się zarówno na północnym, jak i południowym biegunie, i prawdopodobnie pochodzą ze starożytnych źródeł ‒ wynika z badań opublikowanych na łamach czasopisma „Proceedings of National Academy of Sciences (PNAS)”.

Rozłożenie lodu na powierzchni Księżyce nie jest jednolite. Na księżycowym biegunie południowym większość lodu koncentruje się w kraterach. Na biegunie północnym lodu wodnego jest mniej i jest on bardziej rozproszony.

Zespół naukowców pod kierownictwem Shuai Li z Uniwersytetu Hawajskiego i Uniwersytetu Browna, w tym Richard Elphic z Ames Research Center w Dolinie Krzemowej NASA, wykorzystał dane z NASA Moon Mineralogy Mapper (M3), aby zidentyfikować trzy konkretne sygnatury, które ostatecznie dowodzą, że na powierzchni Księżyca znajduje się lód wodny.

M3 nie tylko zbadał właściwości odblaskowe, których można oczekiwać od lodu, ale był również w stanie bezpośrednio zmierzyć charakterystyczny sposób, w jaki jego cząsteczki absorbują światło podczerwone. Oznaczało to, że może rozróżniać wodę w stanie ciekłym od pary i lodu w postaci stałej.

Temperatury na Księżycu mogą osiągać nawet 100 st. C w ciągu dnia, co nie zapewnia najlepszych warunków do przetrwania lodu na jego powierzchni. Ale nasz naturalny satelita ma też zacienione miejsca na księżycowych biegunach, do których nigdy nie dociera światło. Naukowcy szacują, że temperatury w trwale ocienionych kraterach na biegunach Księżyca nie wzrastają powyżej -157C (-250 F). Powstaje środowisko, w którym pokłady lodu wodnego mogłyby pozostawać stabilne przez długi czas.

To dobre wiadomości zwłaszcza w kontekście przyszłych potencjalnych wypraw na Księżyc. Jeśli na powierzchni znajduje się wystarczająca ilość lodu - w promieniu kilku milimetrów - woda może być dostępna jako zasób przyszłych misji ludzkich na Księżyc. Mogłoby to zostać przekształcone w wodę pitną dla mieszkańców bazy księżycowej, lub „podzielone” na wodór i tlen dla paliwa rakietowego. Rozszczepiony tlen może być również wykorzystywany przez astronautów do oddychania.