Czwartek 02.06.2022

Ma powierzchnię około 20 tys. boisk piłkarskich. W Australii odkryto największą na świecie roślinę

Największa żywa roślina na świecie została zidentyfikowana w płytkich wodach u wybrzeży Australii Zachodniej. Rozległa trawa morska znana jako Posidonia australis, obejmuje powierzchnię 200 km2. To mniej więcej odległość między San Diego a Los Angeles.

Trawa morska Posidonia australis. Fot. Rachel Austin.Trawa morska Posidonia australis. Fot. Rachel Austin.

Nietypowy rozmiar rośliny wynika z faktu, że może sama się klonować, tworząc genetycznie identyczne odrosty. Ten sposób rozmnażania jest rzadki w królestwie roślin i zwierząt, chociaż zdarza się w pewnych warunkach środowiskowych, ale częściej występuje u niektórych roślin, grzybów i bakterii.

„Często jesteśmy pytani, ile różnych roślin można znaleźć wśród trawy morskiej. Tutaj użyliśmy narzędzi genetycznych, aby odpowiedzieć na to pytanie” – powiedziała Dr Elizabeth Sinclair z University of Western Australia, współautorka badań, które opublikowano we wtorek w czasopiśmie Proceedings of the Royal Society B.

„Odpowiedź zdecydowanie nas zaskoczyła – tylko JEDNA! To tylko jedna roślina, która rozrosła się na ponad 180 km w Zatoce Rekinów, czyniąc ją największą znaną rośliną na Ziemi”

Sinclair i jej koledzy pobrali próbki z 10 lokalizacji w całym zasięgu łąki trawy morskiej w Zatoce Rekinów w 2012 i 2019 roku. Zespół badawczy zmierzył również warunki środowiskowe, w tym głębokość, temperaturę wody i zasolenie.

„Od jakiegoś czasu badamy trawy morskie w południowej Australii, aby zrozumieć, jak duża jest w nich różnorodność genetyczna i jak połączone są łąki” – powiedział Sinclair. Naukowcom udało się zsekwencjonować DNA z próbek trawy morskiej, co ujawniło, że jest to pojedyncza roślina.

Z racji tego, że kłącza trawy mogą rozrastać się do 35 cm rocznie, autorzy badania oszacowali, że roślina potrzebowała co najmniej 4500 lat, by osiągnąć obecny rozmiar. Przez ten czas Posidonia australis utworzyła ogromne, gęste łąki, które na niektórych obszarach rozciągają się we wszystkich kierunkach aż po horyzont. Wstęgi rośliny mają w niektórych miejscach tylko 10 cm długości, w innych nawet metr.

Warunki w samej Zatoce Rekinów są trudne. Roślina znalazła sposób na przetrwanie na obszarach, gdzie zasolenie jest dwukrotnie wyższe niż w innych częściach zatoki i może dobrze prosperować w wodzie o temperaturze od 15 do 30oC.

Naukowcy zastanawiali się, jak roślina, która „nie uprawia seksu”, przeżyła tak długo. „Rośliny, które nie uprawiają seksu, mają również zmniejszoną różnorodność genetyczną, której zwykle potrzebują, gdy mają do czynienia ze zmianami środowiskowymi”.

Badacze wykryli bardzo subtelne mutacje w genetyce rośliny w miejscach, w których rosła, co może również wyjaśniać jej ekstremalną długowieczność.

Roślina stanowi obecnie siedlisko dla szerokiej gamy gatunków morskich, w tym żółwi, krabów, ryb, delfinów i innych ssaków morskich.

1. University of Western Australia (UWA); “Largest known plant on earth discovered at Shark Bay and it's 4,500 years old”; uwa.edu.au; 2022-06-02