Czwartek 12.09.2019

Na potencjalnie przyjaznej życiu obcej planecie wykryto wodę

Para wodna została znaleziona w atmosferze odległej planety, która jest nieco ponad dwa razy większa od Ziemi. Jest to najmniejszy jak dotąd świat z wodą w otaczającej atmosferze. To czyni tę planetę kuszącym kandydatem w ciągłym poszukiwaniu życia pozaziemskiego poza naszym Układem Słonecznym.

Grafika przedstawia planetę K2-18b, jej gwiazdę macierzystą i planetę towarzyszącą w tym układzie. Źródło: ESA / Hubble, M. KornmesserGrafika przedstawia planetę K2-18b, jej gwiazdę macierzystą i planetę towarzyszącą w tym układzie. Źródło: ESA / Hubble, M. Kornmesser

Badacze z UCL (University College London) wykorzystali dane archiwalne z 2016 i 2017 r. zarejestrowane przez Kosmiczny Teleskop Hubble'a NASA / ESA i opracowali algorytmy do analizy światła gwiazd przefiltrowanego przez atmosferę K2-18b. Wyniki ujawniły molekularną sygnaturę pary wodnej, wskazując również na obecność wodoru i helu w atmosferze planety. Według raportu w Nature Astronomy, K2-18b ma od 0,01% do 50% wody w atmosferze.
Planeta, szczegółowo opisana na łamach czasopisma  „Astronomical Journal” ma jeszcze więcej ciekawych cech. K2-18b, jest prawie dziewięciokrotnie masywniejsza niż nasza Ziemia i krąży wokół swojej gwiazdy macierzystej, w strefie, w której temperatury są odpowiednie, aby woda gromadziła się na powierzchni planety. Oznacza to, że ta planeta ma kilka bardzo istotnych cech wspólnych z Ziemią.

Jej rozmiar i grawitacja powierzchniowa są znacznie większe niż Ziemi, a środowisko promieniowania może być wrogie, ale odległa planeta o nazwie K2-18b wzbudziła zainteresowanie naukowców na całym świecie.

Znalezienie wody wokół egzoplanety (planety poza Układem Słonecznym) jest szczególnie ekscytujące, ponieważ woda jest kluczowym składnikiem życia na Ziemi.

„To pierwsza potencjalnie nadająca się do zamieszkania planeta, na której temperatura jest odpowiednia i gdzie wiemy, że jest woda” - powiedział Angelos Tsiaras, astronom z University College London. „Jest to obecnie najlepszy kandydat do zamieszkania.”

Odkrycie wzbudziło nadzieję, że planeta i podobne światy zauważone w ostatnich latach nie tylko mają warunki, które mogą być dostosowane do życia, ale w niektórych przypadkach mogą być żywymi organizmami.

Planeta o nazwie K2-18b została po raz pierwszy zauważona w 2015 r. przez teleskop kosmiczny Kepler NASA. Jest około dwa razy większa niż Ziemia i prawie dziewięć razy masywniejsza, krąży wokół chłodnego czerwonego karła mniejszego niż połowa wielkości Słońca. Czerwone karły wytwarzają znacznie mniej ciepła niż Słońce, ale K2-18b ogrzewa się do około 10 st. C, krążąc blisko swojej gwiazdy.

K2-18b jest oddalona o 111 lat świetlnych od Ziemi. Dzisiejsza technologia jest zbyt słaba, aby robić zdjęcia powierzchni tak odległych światów. W ciągu 10 lat nowe teleskopy kosmiczne będą w stanie ustalić, czy atmosfera K2-18b zawiera gazy, które mogą być wytwarzane przez żywe organizmy.
Odkrycie pary wodnej na K2-18b nie dowodzi, że na powierzchni znajduje się woda. Ale zaznacza jeszcze jedno pole w poszukiwaniu światów, w których warunki są odpowiedniej do życia. „Nie znamy żadnej innej planety o odpowiedniej temperaturze, która ma wodę w atmosferze”, powiedział Tsiaras Guardianowi.

1. “https://www.nasa.gov/feature/goddard/2019/nasa-s-hubble-finds-water-vapor-on-habitable-zone-exoplanet-for-1st-time”; data dostępu: 2019-09-12