Piątek 27.08.2021

Na tych planetach może istnieć życie!

Kiedy szukamy życia w galaktyce, opieramy nasze wysiłki na tym, co wiemy. Jak dotąd znamy tylko jedną planetę, która wydała życie - naszą - więc szukamy podobnych do Ziemi, skalistych światów w określonej odległości od gwiazdy macierzystej. Nie oznacza to jednak, że życie nie istnieje na planetach mniej podobnych do Ziemi. Teraz zespół astronomów zidentyfikował klasę egzoplanet, okrytych globalnym oceanem, z atmosferami bogatymi w wodór, które mogą zawierać życie takie, jakie znamy.

W ciągu najbliższych dwóch, trzech lat poza naszym układem słonecznym mogą zostać wykryte oznaki życia – przekonują eksperci.

Naukowcy najczęściej poszukiwali planet o podobnej wielkości, masie, temperaturze i składzie atmosferycznym co Ziemia. Jednak astronomowie z University of Cambridge uważają, że mogą istnieć bardziej obiecujące scenariusze. Badacze uznali, że „mini-Neptun” o promieniu ponad dwukrotnie większym od Ziemi i ponad ośmiokrotnie masywniejszy może również nadawać się do zamieszkania.
Naukowcy zidentyfikowali nową klasę egzoplanet nadających się do zamieszkania, nazywane hyceanami – gorącymi, pokrytymi oceanami i bogatymi w wodór atmosferami – które są liczniejsze i bardziej widoczne niż planety podobne do Ziemi. Jedną z nich jest mini-Neptun, znany jako K2-18b. A takich planet może być o wiele więcej.

„Hyceany to w zasadzie wodne światy z atmosferą bogatą w wodór” – powiedział dr Nikku Madhusudhan, główny autor badań z University of Cambridge. Jak zauważył naukowiec skupienie się na hyceanach może przyspieszyć wysiłki na rzecz znalezienia życia poza Ziemią.

„Mówimy, że w ciągu dwóch do trzech lat możemy zobaczyć czy na tych planetach jest życie” – powiedział, dodając, że kosmiczny teleskop Jamesa Webba – który ma zostać wystrzelony w listopadzie – może pomóc w poszukiwaniach.

Większe planety są powszechniejsze niż planety wielkości Ziemi. Łatwiej też je wykryć.

Co więcej, skład hycean sugeruje, że można na nich szukać całej gamy cząsteczek, które mogą wskazywać na obecność życia.

W artykule opublikowanym w Astrophysical Journal zespół stwierdził, że hyceany zostały zdefiniowane jako planety posiadające atmosferę bogatą w wodór, skaliste jądro, które stanowi co najmniej 10% masy planety, oraz warstwę wody stanowiącą do 90% jej masy.

Z racji tego, że hyceany pokryte są warstwą wody, życie na tych planetach musiałoby być wodne. Według Madhusudhana, jaką formę może przybrać takie życie, pozostaje kwestią otwartą. „W absolutnym minimum powinno być możliwe życie mikrobiologiczne” – powiedział, dodając, że tak zaczęło się życie na Ziemi.

Zdefiniowanie tych parametrów oznacza, że przyszłe prace będą mogły przyjrzeć się atmosferom takich światów, aby spróbować zidentyfikować biosygnatury – związki w atmosferze, które mogą być oznakami życia. Należą do nich ozon, tlen i metan, ale na hyceanach, które nie mają tak dużo tlenu atmosferycznego, inne związki, takie jak chlorek metylu i siarczek dimetylu, mogą sygnalizować obecność życia.

„To ekscytujące, że warunki nadające się do zamieszkania mogą istnieć na planetach tak różnych od Ziemi” – powiedziała współautorka Anjali Piette.

„Wykrywanie biosygnatur zmieniłoby nasze zrozumienie życia we wszechświecie” – powiedział Madhusudhan. „Musimy być otwarci na to, gdzie spodziewamy się znaleźć życie i jaką formę może przybrać to życie, ponieważ natura wciąż nas zaskakuje w często niewyobrażalny sposób”.

1. Nikku Madhusudhan, Anjali A. A. Piette, and Savvas Constantinou; “Habitability and Biosignatures of Hycean Worlds ”; The Astrophysical Journal (2021). DOI: 10.3847/1538-4357/abfd9c;
  2. “https://www.sciencealert.com/new-hycean-class-of-exoplanets-could-be-where-we-find-extraterrestrial-life”; data dostępu: 2021-08-27