Piątek 29.05.2020

Najgłębiej żyjąca ośmiornica Dumbo złapana na kamerze

Naukowcom udało się sfilmować ośmiornicę Dumbo na dnie Oceanu Indyjskiego. Zwierzę zostało zauważone w Rowie Sundajskim - prawie 2 km głębiej niż poprzednie wiarygodne nagranie.

Ośmiornica dumbo (Grimpoteuthis), która używa płetwopodobnych uszu, by się przemieszczać. NOAA Okeanos Explorer / Public domainOśmiornica dumbo (Grimpoteuthis), która używa płetwopodobnych uszu, by się przemieszczać. NOAA Okeanos Explorer / Public domain

Naukowcy, którzy poinformowali o odkryciu w czasopiśmie Marine Biology, twierdzą, że jest to gatunek ośmiornicy „Dumbo”. Naukowcem odpowiedzialnym za identyfikację jest dr Alan Jaieson. Był pionierem eksploracji głębin za pomocą tak zwanych „lądowników”. Są to oprzyrządowane ramy upuszczone za burtę ze statków badawczych. Osiedlają się na dnie morskim i rejestrują to, co przechodzi.
Sprzęt dr Jamiesona sfilmował dwie ośmiornice - jedną na głębokości do 5760 m, a drugą na głębokości 6,957 m. Poszczególne zwierzęta miały 43 cm i 35 cm długości.

Zwierzęta zostały zakwalifikowane do rodzaju Grimpoteuthis – grupy zwanej potocznie Dumbo. Nazwa ta jest ukłonem w stronę kreskówki Disneya z lat 40. Bowiem ośmiornica z rodzaju Grimpoteuthi ma płetwy przypominające uszy słonia i pływa w głębinach morskich.

Ośmiornicę znaleziono na na głębokości 7000 m w Rowie Sundajskim - prawie 2 km głębiej niż poprzednie wiarygodne nagranie.

Znaczenie obserwacji na Oceanie Indyjskim polega na tym, że wiemy już, że ośmiornice mogą znaleźć odpowiednie do zamieszkania środowisko na co najmniej 99% globalnego dna morskiego.

Ośmiornice Dumbo (Grimpoteuthis sp.) zamieszkują najgłębsze, najciemniejsze części Oceanu Atlantyckiego i Pacyfiku, co utrudnia ich badanie. Spędzają większość życia zawieszone tuż nad dnem morskim. Tutaj składają jaja i polują na zdobycz, takie jak skorupiaki, małże i inne podwodne robaki.

Istnieje ponad tuzin gatunków ośmiornic Dumbo i występują one w wielu różnych kształtach i rozmiarach. Chociaż większość gatunków dumbo ma od 20 do 30 cm długości, to największy zbadany osobnik mierzył 1,8 metra i ważył około sześciu kilogramów. Podobnie jak wszystkie ośmiornice, mają również możliwość dowolnej zmiany koloru skóry. Ale w przeciwieństwie do innych ośmiornic, ośmiornice te nie produkują atramentu. Jako alternatywną obronę niektóre mają macki wyłożone ostrymi kolcami. Dumbo rzadko zaplątują się w sieci rybackie i nie przeszkadzają im ludzkie działania, ponieważ żyją w strefie dennej lub na najniższym poziomie oceanów.

1. “https://www.bbc.com/news/science-environment-52839678”; data dostępu: 2020-05-29