Wtorek 29.11.2022

Największy aktywny wulkan na świecie wraca do życia. Czy jest się czego bać?

Największy aktywny wulkan na świecie, Mauna Loa na Hawajach, wybucha po raz pierwszy od prawie 40 lat, barwiąc niebo na czerwono.

Mauna Kea,Hawaje, fot. Galyna Andrushko/ShutterstockMauna Kea,Hawaje, fot. Galyna Andrushko/Shutterstock

Zgodnie z oświadczeniem United States Geological Survey, erupcja rozpoczęła się około 23:30 czasu lokalnego w niedzielę wieczorem w kalderze na szczycie Mauna Loa. W poniedziałek o godzinie 7:20 czasu lokalnego agencja poinformowała, że lawa wypływa z północno-wschodniej części wulkanu, znanej jako Northeast Rift Zone.
„Przepływ lawy nie zagraża żadnym społecznościom, mieszkającym na zboczach i wszystko wskazuje na to, że erupcja pozostanie w strefie północno-wschodniej szczeliny” – poinformował USGS.

„Wczesne etapy erupcji Mauna Loa mogą być bardzo dynamiczne, a lokalizacja i postęp lawy mogą się szybko zmieniać. Jeśli erupcja utrzyma się w Moku'āweoweo [szczytowej kalderze], strumienie lawy najprawdopodobniej będą ograniczone w ścianach kaldery. Jeśli jednak otwory erupcyjne migrują poza jej ściany, strumienie lawy mogą szybko przemieszczać się w dół zbocza”.

Hawajska Agencja Zarządzania Kryzysowego i Urząd Turystyki Hawajów poinformowały w poniedziałek rano, że nie ma bezpośredniego zagrożenia dla zaludnionych obszarów. Urzędnicy nie wydali nakazów ewakuacji, ale hrabstwo Hawaii otworzyło kilka schronisk - donosi Hawaii News Now.

Oddział National Weather Service w Honolulu wydał ostrzeżenie dotyczące opadów popiołu. „Osoby z chorobami układu oddechowego powinny pozostać w pomieszczeniach, aby uniknąć wdychania cząstek popiołu, a każda osoba, która przebywa na zewnątrz powinna zakryć usta i nos maską lub szmatką” – powiedział NWS.

Według NWS popiół wulkaniczny może zanieczyścić wodę i uprawy, uszkodzić budynki i sprzęt oraz zaszkodzić zdrowiu.

Gigantyczny wulkan obudził się po 38 latach ciszy. Mauna Loa obejmuje połowę najbardziej wysuniętej na południe wyspy Hawajów – Hawai'i – wznoszącej się ponad 4145 metrów nad Oceanem Spokojnym. Nazwa w języku hawajskim oznacza długą górę. Według National Park Service, wulkan wznosi się około 9144 m od dna oceanu, co czyni go wyższym niż Mount Everest.

Według USGS erupcje wulkanów wyrzucają do atmosfery duże ilości gazu i cząstek, w tym popiół, dwutlenek siarki i dwutlenek węgla. W międzyczasie popiół i dwutlenek siarki mogą czasami powodować tymczasowy efekt ochłodzenia klimatu planety. Jakie dokładnie gazy zostały wyemitowane do atmosfery i w jakich ilościach? To zostanie zbadane w najbliższych dniach.

Jake Epstein & Paola Rosa-Aquino, Business Insider; “The World's Largest Active Volcano Is Erupting For The 1st Time in 38 Years”; data dostępu: 2022-11-29