Środa 30.06.2021

Naukowcy myśleli, że wyginęła. Na szczęście odnaleźli jedną z przedstawicielek tego gatunku

Ostatnio najczęściej słyszymy, że jakiś gatunek wyginął, zniknął z powierzchni ziemi. To właśnie sprawia, że ta wiadomość jest szczególnie wesoła: naukowcy z Australian National University (ANU) donoszą, że mysz Goulda, o której myślano, że wyginęła 150 lat temu,  została ponownie odkryta na kilku małych wyspach u wybrzeży Australii Zachodniej.

Shark Bay mouse (Pseudomys fieldi).Źródło: Australian Wildlife Conservancy, fot. Wayne Lawler.Shark Bay mouse (Pseudomys fieldi).Źródło: Australian Wildlife Conservancy, fot. Wayne Lawler.
Zespół porównał próbki DNA pobrane od wymarłych gryzoni australijskich i 42 ich żyjących krewnych, chcąc zrozumieć dynamikę rodzimych gryzoni australijskich od czasu przybycia Europejczyków. Byli zaskoczeni, gdy odkryli, że wymarła mysz Goulda była genetycznie nie do odróżnienia od myszy Shark Bay, która wciąż żyje na kilku australijskich wyspach. Zasadniczo, chociaż postrzegamy te dwie grupy jako odrębne gatunki, w rzeczywistości są one takie same.
Pseudomysz wydmowa, która znana jest pod zwyczajową nazwą „Djoongari” lub „mysz Shark Bay” – żyła kiedyś w całym kraju, od południowo-zachodniej Australii do Nowej Południowej Walii, ale ostatnio widziano ją w 1857 roku. Dlaczego gatunek ten zniknął z Australii?

Naukowcy powiedzieli, że wprowadzenie gatunków inwazyjnych, karczowanie gruntów rolnych i nowe choroby zniszczyły rodzime gatunki. Zmiany klimatu i złe zarządzanie pożarami również wpłynęły na wielkość populacji.

Pozostałe populacje Djoongari znajdowały się na samotnej wyspie o powierzchni 42 kilometrów kwadratowych w Shark Bay. Jedna mała populacja nie wystarczy, aby gatunek przetrwał, twierdzą naukowcy, więc myszy zostały zabrane na dwie inne wyspy, by mogły się rozprzestrzenić.

„Wskrzeszenie tego gatunku przynosi dobre wieści w obliczu nieproporcjonalnie wysokiego wskaźnika wymierania rodzimych gryzoni. Mówi się, że od czasu kolonizacji europejskiej w 1788 roku wyginęło 41 procent australijskich ssaków” – powiedziała w oświadczeniu główna autorka Emily Roycroft, biolog ewolucyjny z Australian National Uniwersytet (ANU).

„To ekscytujące, że mysz Goulda wciąż jakoś sobie radzi, ale jej zniknięcie z kontynentu pokazuje, jak szybko ten gatunek przeszedł od rozprzestrzenienia się w większości Australii, do przetrwania tylko na przybrzeżnych wyspach w Australii Zachodniej. To ogromny cios dla populacji” – dodała.

Zespół zbadał również siedem innych wymarłych gatunków, w których stwierdzono wysoką różnorodność genetyczną, wykazując, że ich populacje były szeroko rozpowszechnione przed przybyciem Europejczyków. „To pokazuje, że różnorodność genetyczna nie zapewnia gwarantowanego zabezpieczenia przed wyginięciem” – ostrzegła Roycroft.

Roycroft powiedziała, że wyginięcie siedmiu rodzimych gatunków nastąpiło „bardzo szybko”. „Prawdopodobnie były powszechne, z dużymi populacjami przed przybyciem Europejczyków. Ale wprowadzenie zdziczałych kotów, lisów i innych gatunków inwazyjnych, karczowanie gruntów rolnych i nowe choroby całkowicie zdziesiątkowały rodzime gatunki” – powiedziała. Poprzez handel dziką fauną, zanieczyszczenie, utratę siedlisk i używanie substancji toksycznych ludzie zgładzili już setki gatunków, a wiele innych zepchnęli na skraj wyginięcia.

Dlatego Szóste Masowe Wymieranie na Ziemi ma miejsce teraz, znacznie szybciej niż wcześniej oczekiwano – a tempo wymierania gatunków przyspieszyło w ostatnich dziesięcioleciach - ostrzegają naukowcy.

1. “https://www.zmescience.com/science/extinct-australia-species-rodent-rediscovered-24345745674/”; data dostępu: 2021-06-30