Naukowcy odkryli zamrożoną, skalistą „superziemię”

Czwartek 15.11.2018
Tak może wyglądać powierzchnia \ Tak może wyglądać powierzchnia "superziemi" orbitującej wokół gwiazdy Barnarda. Źródło: www.eso.org

Mroźna, skalista  super-ziemia, trzykrotnie większa od naszej planety, znajduje się na orbicie Gwiazdy Barnarda, jednej z najbliższych gwiazd względem Słońca, oddalonej o „zaledwie” sześć lat świetlnych od nas.

Uważa się, że masa planety jest ponad trzy razy większa od Ziemi. Krąży wokół gwiazdy Barnarda, która znajduje się „zaledwie” sześć lat świetlnych od naszej planety.

Zebrane przez międzynarodowy zespół astronomów dane wskazują, że planeta może być super-ziemią, mającą masę co najmniej 3,2 razy większą niż Ziemia, która okrąża swoją gwiazdę główną w około 233 dni. Nadano jej oznaczenie Gwiazda Barnarda b.

„Myślimy, że to jest to, co nazywamy super-ziemią. Prawdopodobnie jest to w większości skalista planeta z olbrzymią atmosferą, która jest bogata w substancje lotne, takie jak woda, wodór, dwutlenek węgla. Wiele z nich jest zamrożonych na powierzchni” ‒  powiedział astronom z Queen Mary University w Londynie dla BBC News.

Pomimo bliskości gwiazdy macierzystej ‒ odkryta planeta znajduje się bliżej swojej gwiazdy niż Ziemia od Słońca (około 0,4 dystansu Ziemia-Słońce) ‒ egzoplaneta leży blisko linii śniegu, regionu, w którym lotne związki, takie jak woda, mogą się skondensować w stały lód. Ten mroźny, mroczny świat może mieć temperaturę –170 st. C, czyniąc go niegościnnym dla życia, jakie znamy.

Istnienie planety odkryto dzięki tzw. metodzie prędkości radialnych. Gdy wokół gwiazdy krąży planeta, jej oddziaływanie grawitacyjne powoduje, iż gwiazda zatacza niewielkie kółka – okresowo zbliża się do nas i oddala. Na skutek efektu Dopplera taki ruch wpływa na światło wysyłane przez gwiazdę, co można zmierzyć analizując przesunięcia linii w widmie gwiazdy. Gdy gwiazda się do nas zbliża, linie widmowe przesuwają się w stronę fal krótszych (barwy niebieskiej), a gdy gwiazd się oddala, przesunięcie jest w stronę fal dłuższych (barwy czerwonej). Przykładowo można to mniej więcej porównać do zmiany tonu sygnału karetki pogotowia, w zależności od tego, czy się do nas zbliża, czy oddala.

W szczególności pomiary przy pomocy spektrografu HARPS na teleskopie VLT należącym do Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO) pozwalają na zmierzenie zmian prędkości radialnych gwiazdy z dokładności do 3,5 km/h, co odpowiada tempu spaceru człowieka.

Oczywiście zanim astronomowie potwierdzą, że mają do czynienia z planetą, muszą najpierw wykluczyć inne możliwe czynniki, które potencjalnie mogą wpływać na obserwowane własności światła gwiazdy. Zostało to przeprowadzone przez naukowców.

Odkrycie zostało ogłoszone w najnowszym numerze czasopisma „Nature”. Wśród autorów publikacji jest polski astronom z Uniwersytetu Warszawskiego - dr hab. Marcin Kiraga.

Super-ziemia krążąca wokół Gwiazdy Bernarda. ESO/M. Kornmesser