Naukowcy połknęli Lego… dla nauki

Piątek 30.11.2018

W imię nauki sześciu pediatrów z Wielkiej Brytanii i Australii zgodziło się na połknięcie głowy Lego, aby ustalić, ile czasu zajmie przejście klocka przez ich ciało. Naukowcy ujawnili wyniki swoich badań na łamach czasopisma „Journal of Pediatricics and Child Health”

Dzieci są znane z tego, że często połykają rzeczy, który połykać nie powinny. Ten śmierdzący eksperyment miał pomóc rodzicom lepiej zorientować się, ile czasu zajmie przejście obcego obiektu ‒ w tym przypadku plastikowego klocka ‒ przez układ pokarmowy dziecka.

W eksperymencie zgodziło się wziąć udział sześciu naukowców z Wielkiej Brytanii i Australii.

Badacze wykorzystali unikalne wskaźniki ‒ twardość stolca i czas tranzytowy ‒ aby określić czas potrzebny do przejścia głowy Lego. I co się okazało?

Przejście obiektu obcego przez układ pokarmowy dorosłego człowieka zajmuje od 1 do 3 dni, czyli średnio trwa 1,7 dnia. Żaden z lekarzy nie miał powikłań po połknięciu Lego ‒ chociaż jeden badacz nawet po dwóch tygodniach nie wydalił klocka.

„To międzynarodowe badanie wykazało, że małe przedmioty, takie jak te, które zostały połknięte przez dzieci, prawdopodobnie przejdą w ciągu od jednego do trzech dni bez komplikacji. To powinno zapewnić rodzicom spokój” ‒ powiedział Andrew Tagga, konsultanta ds. Medycyny ratunkowej w Western Hospital Footscray w Australii.

„Jest możliwe, że czas przejścia klocka przez jelita u dzieci zasadniczo różni się od czasu, jaki potrzebuje osoba dorosła, ale nie ma dowodów na poparcie tej tezy. Jest nawet prawdopodobne, że przedmioty przejdą szybciej przez bardziej niedojrzałe jelito” ‒ napisali naukowcy.

Po co to badanie? Naukowcy chcieli pokazać, że połknięcie klocka raczej nie spowoduje zagrażających życiu problemów ze zdrowiem.

„Podczas gdy jest kilka obcych przedmiotów spożywanych przez dzieci, takich jak baterie guzikowe, które są niebezpieczne, to większość z nich jest obojętna i nie ma obaw, że zrobią krzywdę dzieciom ‒ uspokajają badacze.