Wtorek 17.09.2019

Naukowcy z MIT stworzyli „najczarniejszą czerń”

Czy czerń może być jeszcze bardziej czarna? Okazuj się, że tak! Inżynierowie z MIT opracowali materiał, który jest 10 razy czarniejszy niż cokolwiek, co zostało do tej pory zostało odkryte i wymyślone. Naukowcy mają nadzieję, że materiał ten może zostać wykorzystany w roletach optycznych, które zmniejszają niechciane odblaski, aby pomóc teleskopom kosmicznym w wykrywaniu orbitujących egzoplanet.

Źródło: MITŹródło: MIT

Materiał jest wykonany z pionowo ułożonych nanorurek węglowych (CNTS) - mikroskopijnych włókien węgla, które zespół wyhodował na powierzchni folii aluminiowej wytrawionej chlorem. Folia wychwytuje co najmniej 99,995 procent każdego przychodzącego światła, co czyni ją najciemniejszym materiałem w historii. Innymi słowy, odbijało 10 razy mniej światła niż wszystkie inne materiały w tym dotychczasowy rekordzista vantablack.
Inżynierowie z MIT nie zamierzali tworzyć ultra-czarnego materiału. Zamiast tego eksperymentowali ze sposobami hodowania nanorurek węglowych na materiałach przewodzących prąd, takich jak aluminium, aby poprawić ich właściwości elektryczne i termiczne.

„Pamiętam, jak zauważyłem, że materiał robi się czarny, zanim wyhodowałem na nim nanorurki węglowe, a potem po wzroście wyglądał jeszcze ciemniej” ‒ mówi współautor badań, Kehang Cui, obecnie profesor na Uniwersytecie Jiao Tong w Szanghaju.

„Istnieją zastosowania w dziedzinie optycznej i kosmicznej w przypadku bardzo czarnych materiałów i oczywiście artyści są nim także zainteresowani” ‒ mówi Brianem Wardle, profesor aeronautyki i astronautyki w MIT. „Nasz materiał jest 10 razy czarniejszy niż cokolwiek, co kiedykolwiek zostało zgłoszone, ale myślę, że najczarniejsza czerń jest jeszcze do odkrycia.”

Naukowcy uważają, że lasy z nanorurkami węglowymi mogą wychwytywać i przekształcać większość przychodzącego światła w ciepło, odbijając bardzo niewiele padającego na niego światła, tym samym nadając CNT szczególnie czarny odcień.

1. “http://news.mit.edu/2019/blackest-black-material-cnt-0913”; data dostępu: 2019-09-17