Piątek 18.11.2022

„Niezwykle rzadki” ptak odkryty po 140 latach

Rzadki gatunek bażanciaka został udokumentowany po raz pierwszy od 140 lat po tym, jak grupa naukowców i ekologów uchwyciła go na zdjęciu na małej wyspie u wybrzeży wschodniej Papui-Nowej Gwinei.

Bażanciak czarnoszyi. Fot.  Doka Nason/American Bird ConservancyBażanciak czarnoszyi. Fot. Doka Nason/American Bird Conservancy
„Po miesiącu poszukiwań, uzyskanie pierwszych zdjęć bażanciaka czarnoszyjego było jak znalezienie jednorożca” – powiedział John C. Mittermeier, dyrektor programu zagubionych ptaków w American Bird Conservancy i współprzewodniczący ekspedycji. „To chwila, o której marzysz przez całe swoje życie”.
Ostatni znany przypadek udokumentowanie tego nieuchwytnego ptaka pochodzi z 1882 roku.

Bażanciak czarnoszyi, został ponownie odkryty dzięki pułapkom fotograficznym. Do znaleziska doprowadziła jedna konkretna wskazówka od myśliwego z wioski Duda Ununa w pobliżu góry Kilkerran. Myśliwy Augustin Gregory powiedział zespołowi, że widział ptaka i słyszał jego wołanie w pobliżu wioski. Zespół ustawił kamerę w pobliżu rzeki Kwama, a to urządzenie zrobiło zdjęcia ptaka na dwa dni przed planowanym opuszczeniem wyspy przez zespół.

„Kiedy zebraliśmy fotopułapki, pomyślałem, że jest mniej niż jeden procent szans na zrobienie zdjęcia bażanciaka czarnoszyjego” – powiedział Jordan Boersma, biolog zajmujący się ochroną przyrody i współprzewodniczący zespołu ekspedycyjnego. „Kiedy przeglądałem zdjęcia, byłem oszołomiony tym zdjęciem tego ptaka przechodzącego tuż obok naszego aparatu”.

Ornitolodzy niewiele wiedzą o tym gatunku, ale uważają, że populacja na Fergusson jest bardzo mała i będzie się kurczyła. Surowy i niedostępny las może być jego ostatnią twierdzą. Zespół powiedział, że te nowe zdjęcia mogą pomóc w działaniach ochronnych.

„Oprócz nadziei na poszukiwanie innych zaginionych gatunków, szczegółowe informacje zebrane przez zespół dały podstawę do ochrony tego niezwykle rzadkiego ptaka, który rzeczywiście jest bardzo zagrożony, wraz z innymi unikalnymi gatunkami wyspy Fergusson." - powiedział Roger Safford, starszy kierownik programu zapobiegania wymieraniu w BirdLife International.

American Bird Conservancy; “Large pigeon lost to science for 140 years rediscovered in Papua New Guinea”; data dostępu: 2022-11-18