Poniedziałek 28.10.2019

Nowy chrząszcz nazwany na cześć klimatycznej aktywistki

Nowo odkryty gatunek chrząszcza został nazwany na cześć młodej działaczki klimatycznej ‒ Grety Thunberg. Nelloptodes gretae ma mniej niż 1 mm długości, nie ma skrzydeł ani oczu. Owad ma jednak dwie długie, podobne do warkoczyków, anteny.

Nelloptodes gretae © The Trustees of the Natural History Museum, fot. Michael DarbyNelloptodes gretae © The Trustees of the Natural History Museum, fot. Michael Darby
Stawonogi, które nie mają oczu ani skrzydeł należą do rodziny Ptiliidae, która składają się z jednych z najmniejszych chrząszczy na świecie.

Naukowiec dr Michael Darby powiedział, że wybrał tę nazwę, ponieważ był pod „ogromnym wrażeniem” kampanii ekologicznej prowadzonej przez szwedzką nastolatkę.
N. gretae został po raz pierwszy znaleziony w Kenii w latach 60. XX wieku przez Williama Blocka, który przekazał próbki do Muzeum Historii Naturalnej w Londynie w 1978 r. Chrząszcz został zauważony przez dr Darby'ego, gdy ten studiował kolekcję Spirit Museum.

Nazywając chrząszcza imieniem Grety Thunberg, powiedział: „chciał uhonorować jej wybitny wkład w podnoszenie świadomości na temat problemów środowiskowych”.

Dr Max Barclay, starszy kustosz w Muzeum Historii Naturalnej, powiedział: „Nazwa tego chrząszcza jest szczególnie wzruszająca, ponieważ jest prawdopodobne, że nieodkryte jeszcze gatunki giną przez cały czas, zanim naukowcy nawet je zdążą nazwać ‒ należy więc nazwać jedno z najnowszych odkryć imieniem kogoś, kto tak ciężko pracował, aby bronić świat przyrody i chronić wrażliwe gatunki. ”

Chrząszcz został opisany w miesięczniku The Entomologist.

Nazywanie nowo odkrytych gatunków na cześć znanych osób, to proceder dość powszechny.

W ten sposób mamy pasożyta nazwanego na cześć Boba Marleya (Gnathia marleyi) pająka zwanego Leonardodicaprioi Spintharus, czy lemura (Avahi cleesei) nazwanego na cześć aktora Johna Cleese,

Czasami też zwierzęta przypominają osobę, z którą dzielą imię. I tak mamy złotowłosą muchę o imieniu Beyonce ‒ Scaptia beyonceae. Istnieje również ćma o nazwie Neopalpa donaldtrumpi, która, jak powiedział biolog  Vazrick Nazari w 2017 r., znana jest z charakterystycznej blond grzywy i „stosunkowo małych” narządów płciowych.

1. “https://www.nhm.ac.uk/press-office/press-releases/new-species-of-beetle-named-after-activist-greta-thunberg-.html”; data dostępu: 2019-10-28