Czwartek 10.12.2020

Odchody uchronią pszczoły przed morderczymi szerszeniami

Pszczoły miodne wykorzystują odchody zwierząt do odpierania ataków gigantycznych szerszeni. Zdaniem naukowców jest to pierwsze odkrycie, które udokumentowało użycie „narzędzi” przez owady zapylające.

Liczba pszczół miodnych, których liczebność spada na całym świecie, odgrywa kluczową rolę w zapylaniu roślin, od których zależy produkcja żywności. Naukowcy odpowiedzialni za opracowanie opublikowane w czasopiśmie PLOSE ONE, powiedzieli, że badania zostały zainicjowane, gdy wietnamski pszczelarz powiedział im, że tajemnicze ciemne plamy, które zauważył przy wejściach do ula, to ekskrementy.
„Myśleliśmy, że to szalone, ponieważ pszczoły nie zbierają odchodów” - powiedziała agencji prasowej AFP główna autorka analizy Heather Mattila, profesor biologii z Wellesley College w amerykańskim stanie Massachusetts.

Badanie potwierdziło, że kupa rzeczywiście stanowiła obronę stosowaną przez pszczoły, szczególnie przeciwko gigantycznym szerszeniom. Dodaje to do kolejną pozycję do „już imponującej listy środków obronnych, które muszą stosować pszczoły przed szerszeniami” ‒ powiedziała dr Mattila,

Matt Shardlow z Buglife powiedział, że stosowanie przez pszczoły granulek odchodów było „niesamowicie wyrafinowanym mechanizmem obronnym”. Dodał, że nie ma żadnej gwarancji, że rodzime pszczoły zdołają rozwinąć obronę przed szerszeniami, nawet przez tysiące lat: „Jest to wyraźna ilustracja tego, dlaczego musimy spróbować spowolnić wzrost inwazyjnych gatunków”.

Dlaczego odchody odstraszają szerszenie? Naukowcy stwierdzili, że działanie odstraszające może być spowodowane faktem, że odchody, postrzegane są jako nieczyste. Inną możliwością jest to, że granulki kupy stanowią kamuflaż węchowy dla gniazda, maskując zapachy używane przez szerszenie do oznaczania celu.

Gigantyczne szerszenie azjatyckie ‒ do pięciu razy większe niż pszczoły miodne ‒ potrafią wykończyć kolonię pszczół w ciągu kilku godzin. Szerszenie azjatyckie wykryto niedawno w Ameryce Północnej, gdzie nazwano je „szerszeniami morderczymi” ze względu na zagrożenie, jakie stanowią dla lokalnych pszczół miodnych i ekosystemów. Według Smithsonian Museum w Waszyngtonie, około 40 osób ginie rocznie w Azji, przez atak szerszenii.

1. “https://www.bbc.com/news/world-asia-55255290”; data dostępu: 2020-12-10